24.04.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

SPRÁVA COUR DES COMPTES O FRANCÚZSKOM VODÁRENSTVE

Vo Francúzsku za systém vodární a kanalizácií zodpovedajú mestá a obce. Samosprávne orgány čoraz častejšie delegujú manažment týchto systémov na súkromné podniky, ktoré v súčasnosti prevádzkujú až 75% vodárenského systému vo Francúzsku. Dôvodom sú očakávania veľkých investícií a technické možnosti súkromných spoločností.


SÚKROMNÉ FINANCOVANIE:

ROZBÚRENÉ FRANCÚZSKE VODY

Cour des Comptes – francúzska obdoba Najvyššieho kontrolného úradu – zverejnil koncom januára 1997 mimoriadne kritickú správu o francúzskom vodárenstve. Správa je pre ostatný svet, najmä pre Veľkú Britániu, veľmi zaujímavá, a to hneď z dvoch dôvodov: poskytuje zbežný pohľad na budúcnosť britskej iniciatívy na zabezpečenie súkromných financií, ktorá začína uplatňovať presne také isté súkromne financované dlhodobé koncesie, ktoré sú v správe kritizované, francúzsky model privatizácie sa odporúča ako model, ktorý by sa mohol uplatniť na celom svete. Vo Francúzsku za systém vodární a kanalizácií zodpovedajú mestá a obce. Samosprávne orgány čoraz častejšie delegujú manažment týchto systémov na súkromné podniky, ktoré v súčasnosti prevádzkujú až 75% vodárenského systému vo Francúzsku. Dôvodom sú očakávania veľkých investícií a technické možnosti súkromných spoločností. ‘Organizovaná’ súťaž a ‘dohodovacie´ konanie Správa upozorňuje na existenciu ‘organizovanej’ súťaže: 'Existuje vysoký stupeň koncentrácie. Neznamená to, že súťaž absentuje, ale je to organizovaná súťaž,' (Francois Logerot, autor správy Cour des Comptes). Systém nevytvoril skutočnú súťaž, ktorá je jadrom teoretického úžitku z konkurencie. V procese zlučovania a skupovania firiem vznikli iba tri spoločnosti, ktoré v tejto oblasti dnes pôsobia - Generale des Eaux, Lyonnaise des Eaux, a SAUR/Bouygues (existovala aj štvrtá spoločnosť, CISE , ale túto pohltila spoločnosť SAUR len dva týždne pred vydaním správy). Tieto spoločnosti niekedy vytvárajú spoločné podniky, ako napríklad v St Etienne. Britská skúsenosť z kontroly trhu je podobná, keď napríklad dvaja koncesionári vlastnia každý viac ako 100 zmlúv v NHS. Správa upozorňuje na mieru, do akej sa úrady vyhýbajú hodnoteniu ponúk podľa verejných kritérií, a to „opakovaným využívaním dohodovacieho konania, takmer vždy s tými istými spoločnosťami“. Práve takéto ‘dohodovacie konania’ odporúčala využívať britská vláda všetkým samosprávam pri projektoch v rámci tzv. iniciatívy na zabezpečenie súkromných financií (private finance initiative, PFI). Neustále obnovovanie koncesií Rôzne praktiky spojené s týmto druhom privatizovaných koncesií situáciu len komplikujú. Jednou z nich je "tendencia predlžovať existujúce zmluvy " bez toho, aby boli podrobené verejnej súťaži, čo pre spoločnosti znamená „významný rast ziskov“. Ďalšou je problém dlhodobých koncesií, poskytovaných na 30 rokov alebo ešte dlhšie. V Dinarde (Ille-et-Vilaine), "CISE získala koncesiu v roku 1929, a táto koncesia jej bola predĺžená až do roku 2005. To znamená, že tá istá spoločnosť bude prevádzkovať vodárenský systém nepretržite 65 rokov bez toho, že by sa niekedy musela podrobiť verejnej súťaži". Takéto dlhodobé koncesie sú presne tým, čo tvorí podstatu PFI, iniciatívy na zabezpečenie súkromných financií (pozri tiež PFI zmluvu s nemocnicou Norfolk a Norwich uzatvorenú na 60 rokov, s revíziou po 30 rokoch: PN 42). Slabé hodnotenie a kontrola – a prípady zneužívania Nedostatok „transparentnosti“; sa v správe uvádza ako najväčší problém. Privatizačné rozhodnutia boli len málokedy dostatočne vyhodnotené; zmluvy sú nejasné; subdodávateľské zmluvy sa uzatvárajú so sesterskými spoločnosťami tej istej skupiny bez verejnej súťaže; a konania nepodliehajú predpisom o verejnom obstarávaní. Podľa správy „nedostatočný dohľad a kontrola nad delegovanými verejnými službami, spolu s nedostatkom transparentnosti tejto formy manažmentu viedli k zneužívaniu“. V meste Metz vodárenská spoločnosť za dobu 20 rokov nepredložila žiadne účty. Hlavná chyba pri vyčíslení účtovaných položiek sa urobila vtedy, keď zlúčený vodohospodársky podnik údolia Auzonu (Puy-de-Dome) obnovil svoju vodárenskú koncesiu. Len spoločnosť s koncesiou poznala v tom čase skutočnú situáciu –nakoniec zvíťazila a získala obnovenie svojej zmluvy na 12 rokov.“ V Bandol-Savary (blízko Toulon), kde OTV (pobočka Generale des Eaux) získala zmluvu na vybudovanie a prevádzku novej čističky odpadových vôd, stála výstavba čističky nakoniec o 15,3 mil. frankov viac, ako bolo plánované. Okrem toho však OTV dokázala vyúčtovať mestu tú istú čističku dvakrát. Na prekvapenie regionálneho auditora sa spoločnosť pokúšala brániť argumentom, že tento postup bol dohodnutý s mestskou radou. Korupcia Správa upozorňuje na korupciu, ktorá v takomto systéme vznikla. Celý rad prípadov sa ešte stále vyšetruje. Doteraz boli vynesené právoplatné rozsudky v nasledovných prípadoch: V Grenoble boli odsúdení bývalý starosta Alain Carignon a riaditeľ Lyonnaise des Eaux Jean-Jaques Prompsey trestom odňatia slobody za korupciu - prijímanie a poskytovanie úplatkov s cieľom získať vodárenskú koncesiu pre pobočku Lyonnaise des Eaux. Dvaja riaditelia Generale des Eaux priznali, že podplatili starostu mesta St-Denis (Ile de Reunion) s cieľom získať vodárenskú koncesiu. Zvyšovanie cien „Zvyšovanie cien je potrebné vidieť v súvislosti s privatizáciou služieb.“ Od roku 1992 sa cena vody vo Francúzsku každý rok zvyšovala v priemere o 10%. K najväčšiemu rastu cien však došlo tam, kde boli sprivatizované vodárne. Spoločnosti argumentujú tým, že tento fakt je spôsobený najmä obrovskými požiadavkami na investície. Správa Cour des Comptes však identifikovala mnohé prípady, v ktorých zvyšovanie cien nemalo žiadnu súvislosť s investíciami. V meste Egletons (Correze), súkromný prevádzkovateľ cenu vody počas troch rokov po privatizácii zdvojnásobil, kapitálové investície však ostali na pleciach mestskej rady. Situáciu skomplikovali mestské rady, ktoré využívali koncesie ako prostriedok na zlepšenie svojej momentálnej finančnej situácie, takže privatizácia “sa stala premysleným spôsobom obohatenia mestských rozpočtov na úkor spotrebiteľov a daňových poplatníkov.” Jednou z metód, ktoré boli medzičasom postavené mimo zákon, bolo vyberanie „poplatku za uzatvorenie zmluvy“ od spoločností, ktoré získali kontrakt. V meste St Etienne zaplatila spoločnosť Stephanoise des Eaux (ktorú vlastnia Generale des Eaux a Lyonnaise des Eaux) v roku 1990 mestskej rade 388 mil. frankov s cieľom získať vodárenskú koncesiu. Aby potom spoločnosť získala svoje peniaze späť, jednoducho zvýšila poplatky za vodu, čím sa cena vyšplhala z 3,52 frankov za kubický meter v roku 1990 na 8,50 frankov v roku 1996, a plán počítal s ďalším zvyšovaním až na 12,0 frankov (spotrebitelia však vyhrali súdny spor a súd nariadil zastavenie týchto praktík). Slabé úrady stojace proti vplyvným nadnárodným spoločnostiam Na záver správa Cour des Comptes opätovne zdôrazňuje nerovnováhu síl medzi samosprávami a troma veľkými spoločnosťami. Systém „ponechal rokovania s konglomerátmi s obrovskou politickou, ekonomickou a finančnou mocou na volených zástupcoch miest, ktorí v tom ostali sami a nemali žiadnu podporu" (Le Monde, 28. januára 1997). Ako už bolo naznačené, toto sa plne potvrdilo vo Veľkej Británii. Namiesto toho, aby rokovania (o koncesiách) viedli vládne tímy, vláda trvala na iniciatíve miest a obcí, ktoré mali zabezpečiť súkromné financie napríklad v zdravotníctve, čo spôsobilo, že (samosprávy) mali pri rokovaniach s konzorciami a nadnárodnými spoločnosťami iba malú sebadôveru.

(Vybraté z článku uverejnenom v Privatisation News č. 44, február 1997.)

 

Search