26.04.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

NÁVRH NA ZRUŠENIE FUNKCIE SPLNOMOCNENCA VLÁDY SR PRE ROZVOJ AUTOMOBILOVÉHO PRIEMYSLU A JEHO ÚTVARU (Február 2001)

V liste premiérovi SR občianske organizácie navrhujú zrušiť funkciu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu i jeho útvaru. Podľa nich k tomu existuje niekoľko vážnych dôvodov.


Vážený pán 6. februára 2001 Mikuláš Dzurinda, predseda vlády SR Úrad vlády SR, Námestie slobody 1, Bratislava Na vedomie: pán Ivan Mikloš, podpredseda vlády pán Ľubomír Fogaš, podpredseda vlády pán Ľubomír Harach, minister hospodárstva pani Brigita Schmögnerová, ministerka financií pán Dalibor Hladík, Úrad pre štátnu pomoc, predseda pán Pál Farkas, výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu, predseda pán Jaroslav Volf, Výbor NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie, predseda pán Dušan Kovačič, Výbor NR SR pre verejnú správu, predseda Jozef Tokoš, INEKO Návrh na zrušenie funkcie splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu a jeho útvaru Vážený pán predseda vlády, uznesením vlády SR č. 750 ”k zoznamu splnomocnencov a ich zástupcov vymenovaných vládou SR” zo dňa 20. septembra 2000 vláda potvrdila vo funkcii doterajšieho splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu, a tým i pokračovanie výkonu tejto funkcie financovanej z verejných prostriedkov. Táto funkcia bola vytvorená uznesením vlády SR č. 447/1997 zo dňa 17. 6. 1997. Uvedený splnomocnenec vlády má k dispozícii jednu asistentku, dve kancelárie, telefónnu linku, fax a osobný automobil. Jeho výdavky sú začlenené do komplexného rozpočtu MH SR a podľa kompetentnej pracovníčky MH SR ”by bolo veľmi zložité vyhľadávať v jednotlivých položkách mesiac čo mesiac, čo bolo bezprostredne vynaložené na jeho činnosť. Na celkových nákladoch ministerstva (prevádzka budovy, telekomunikačné poplatky, cestovné náklady, reprezentačné výdavky pri styku so zahraničím, mzdové náklady, výdavky na propagačné publikácie a pod.) sa v minulom roku podieľal vzhľadom na 2 pracovníkov alikvótnym dielom cca 583 tis. (presné zúčtovanie roku 2000 ešte nie je k dispozícii). Porovnateľné výdavky (resp. zvýšené s ohľadom na rast cien a prípadnú valorizáciu miezd) sa očakávajú aj v tomto roku.” Po parlamentných voľbách v septembri 1998 sa jednou z kľúčových priorít novej vlády stala racionalizácia práce štátnej správy s cieľom zásadne znížiť objem verejných výdavkov a súčasne zvýšiť efektívnosť fungovania štátnej správy. Preto si vláda SR v prvom polroku 2000 nechala vypracovať audit súladu činností a financovania ústredných orgánov štátnej správy a organizácií v ich pôsobnosti, ktorý identifikoval a analyzoval systémové problémy v štruktúre a činnosti štátnej správy. Výsledkom boli odporúčania zmien, ktoré by umožnili efektívnejšie využívanie kapacít úradov a potlačenie niektorých negatívnych prvkov – napr. rezortizmu alebo duplicity a fragmentácie – ktoré obmedzujú pružnosť a výkonnosť úradov. V odporúčaniach záverečnej správy auditu sa konštatuje, že poradné orgány vlády, vrátane vládnych splnomocnencov a ich útvarov, by mali byť zriadené iba na zabezpečovanie úloh prierezového a nadrezortného charakteru. Nadrezortný charakter má napr. poslanie splnomocnenca vlády SR pre realizáciu projektu stratégie reformy a decentralizácie verejnej správy SR. Poslanie a činnosť splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu a jeho útvaru je naopak úzko zamerané na špecifickú oblasť, ktorá patrí do pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR (MH) a predstavuje duplicitu viacerých činností financovaných z verejných zdrojov. V rámci MH pôsobia odbory, ktoré by mali pokrývať aj oblasti zverené do pôsobnosti splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu a jeho útvaru. Ide napríklad o odbor strojárstva a elektrotechniky v sekcii spracovateľského priemyslu, odbory v sekcii dvojstrannej obchodnej spolupráce, odbory v sekcii stratégie podpory podnikania a legislatívy, atď. Sprostredkovanie zahraničných investícií a servis pre zahraničných investorov a tiež pre exportérov zo Slovenska je zasa obsahom činnosti agentúry SARIO s rozpočtom vyše 20 mil. Sk (dotovanej z verejných prostriedkov), ktorá v súčasnosti zamestnáva 20 pracovníkov. S ohľadom na súčasnú ekonomickú situáciu a proces plošnej racionalizácie práce štátnej správy sme presvedčení o nadbytočnosti funkcie splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu i jeho útvaru. Vláde SR preto predkladáme návrh na jeho zrušenie. Sú však aj ďalšie dôvody, ktoré opodstatňujú tento návrh. Zriadenie funkcie splnomocnenca vlády pre špecifickú priemyselnú oblasť v rezorte hospodárstva je nesystémovým opatrením, ktoré výrazne privileguje jeden druh priemyselnej činnosti pred druhými, čím deformuje trhové prostredie. Za predpokladov opísaných vyššie a za súčasných podmienok sa útvar splnomocnenca vlády môže stať živnou pôdou pre klientelizmus a využívanie rôznych netransparentných praktík, ktoré môžu ústiť do neefektívneho a neopodstatneného používania verejných prostriedkov a dotácii. Tým viac, ak v danom odvetví jednoznačne dominuje jediný subjekt (v prípade automobilového priemyslu na Slovensku je v súčasnosti takým subjektom koncern Volkswagen). Z útvaru splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu sa v takejto situácii môže stať lobistická jednotka preferujúca záujmy súkromnej spoločnosti pred záujmami spoločnosti. Túto indíciu naznačujú i otrasné nedávne skúsenosti s prípravou ponuky pre koncern BMW (na pôde banskobystrického krajského úradu), ktorý prejavil záujem investovať v strednej Európe. Pán splnomocnenec vlády nám 30. novembra 2000 písomne potvrdil, že aktivity týkajúce sa tohto zámeru (BMW) zo strany Slovenskej republiky koordinuje osobne. Naša organizácia sa osem rokov zaoberá kvalitou rozhodovacích procesov na Slovensku a ich dopadom na udržateľnosť resp. neudržateľnosť rozvoja u nás, avšak s porovnateľne absurdným, nekvalifikovaným a voluntaristickým spôsobom prípravných rokovaní o tak obrovských verejných investíciách sa zatiaľ stretla iba v časoch Mečiarovej vlády. (Základnú informáciu o tomto prípade prikladáme v prílohe.) Podľa nášho názoru v tomto prípade nezáleží na tom, kto je vo funkcii splnomocnenca vlády pre rozvoj automobilového priemyslu. Podstatné na ňom je, že takto definovaná funkcia v našich podmienkach vytvára pôdu pre jej rezortistické, v horšom prípade klientelistické využívanie. Vážený pán premiér, Vaša vláda i Vy osobne ste mnohokrát deklarovali záujem na vytváraní podmienok pre transparentné a zodpovedné rozhodovanie v prospech občanov Slovenska. Táto priorita je aj mottom programového vyhlásenia Vašej vlády, ktorého plnenie garantujete. Očakávame od Vás, že náš návrh aj z tohto dôvodu seriózne posúdite. Okrem návrhu na zrušenie funkcie splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilového priemyslu a jeho útvaru navrhujeme vláde SR prijať nasledovné kritériá pre zriaďovanie funkcií splnomocnencov vlády: · Funkcie splnomocnencov vlády by mali byť zriadené iba na zabezpečovanie úloh prierezového a nadrezortného charakteru; · Splnomocnenci vlády by mali pôsobiť výlučne v oblastiach, ktoré možno definovať ako všeobecne-prospešné, t.j. nie na podporu komerčných aktivít. Uplatňovanie týchto kritérií podľa nášho názoru prispeje nielen k úspore verejných prostriedkov, ale najmä k ich spoločensky efektívnemu využitiu. Prosíme Vás o reakciu na naše návrhy. V rámci našich možností zároveň ponúkame vláde spoluprácu pri tvorbe ďalších racionalizačných opatrení. Považujte prosím tento list za otvorený. Ostávame s pozdravom, Juraj Zamkovský, výkonný riaditeľ Centrum pre podporu miestneho aktivizmu/Priatelia Zeme S týmto návrhom sa stotožňujú aj ďalšie občianske organizácie, ktoré sa zaoberajú rôznymi aspektami ekonomického rozvoja, napr. Spoločnosť priateľov Zeme Košice, Spoločnosť pre trvalo udržateľný život Bratislava, Združenie Slatinka, Občianske združenie Ďubákovo, Ži a nechaj žiť Bratislava, Spoločnosť priateľov Zeme Revúca, SOS Záhorie Bratislava. Príloha: prípad BMW (október 2000) Od septembra 2000 pripravovali štátni i komunálni úradníci a pracovníci agentúry SARIO ponuky pre koncern BMW, ktorý mal záujem investovať v strednej Európe. Jednou z ponúk bolo i 225-hektárov poľnohospodárskej pôdy medzi Sielnicou a Badínom na spojnici miest Banská Bystrica-Zvolen. Spôsob, akým sa pri príprave tejto ponuky postupuje, vyvolal medzi viacerými občianskymi organizáciami hlboké znepokojenie a otvorilo viaceré závažné otázky. Postup štátnych i komunálnych úradníkov i agentúry bol zabezpečovaný z verejných zdrojov a na pracovných stretnutiach boli prítomní predstavitelia občianskych organizácií informovaní o tom, že celý proces príprav jednotlivých ponúk je priebežne konzultovaný s ministrom hospodárstva. Nikto z predstaviteľov agentúry SARIO, okresných a krajských úradov v Banskej Bystrici a vo Zvolene, dotknutých samospráv ani zástupcov štátnych podnikov, ktorí sa zúčastňovali pracovných stretnutí s cieľom pripraviť podklady pre firmu BMW, nevidel žiadny konkrétny projekt a nepoznal žiadne podrobnosti o zámere BMW okrem dotazníka, ktorý firma žiadala vyplniť do 17. novembra 2000. Z dotazníka boli známe iba náročné technické a priestorové požiadavky firmy BMW na lokalitu. Neexistovali preto ani žiadne ekonomické analýzy jeho nákladov a prínosov, posúdenie alternatívnych riešení na zabezpečenie jeho deklarovaných prínosov pre Slovensko ani štúdia najnižších nákladov. Napriek tomu: Už v tejto prípravnej fáze sa viacerí účastníci prípravných rokovaní v októbri 2000 netajili tým, že vláda poskytne dotáciu prípadne garancie na výstavbu infraštruktúry, prekládku hlavnej vetvy pohronského skupinového vodovodu, vysokotlakého plynovodu, vysokonapäťových vedení elektrickej energie a výkup pozemkov v danej lokalite, pričom nikto z nich nevedel určiť výšku týchto investícií. Zhodli sa však v názore, že pôjde zrejme o sumu presahujúcu jednu miliardu korún. Už v tejto fáze sa mali poskytnúť BMW garancie napríklad na odber vody, ktorý sa rovná približne 2,5-násobku potreby pitnej vody okresného mesta Brezno včítane priemyslu, garancie na odber elektrickej energie, ktorý je rovný asi dvom tretinám výkonového odberu celej Banskej Bystrice aj s priľahlými priemyselnými zónami, možnosť produkovať odpadové vody v objeme približne tretiny maximálnej a vyše polovice priemernej kapacity ČOV vo Zvolene, atď. Už v tejto fáze predstavitelia všetkych relevantných úradov konštatovali svoju maximálnu ústretovosť voči zámeru BMW. Úradníci nediskutovali o tom, akú kvalitu mal zámer (nemali totiž o ňom žiadne bližšie informácie), ale o tom, akým spôsobom by bolo možné maximálne urýchliť vydanie stavebného povolenia, pričom uvažovali o možnostiach rôznych skrátených postupov (napr. pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie), včítane úplne absurdných návrhov (napr. využitie núdzových režimov pri vydávaní stavebných povolení, ktoré sa uplatňujú v prípade živelných pohrôm). Už v tejto fáze úradníci so samozrejmosťou hovorili o účelovej zmene územných plánov, do ktorých by sa doplnil zámer BMW ako verejnoprospešnej stavby, a to napriek tomu, že so žiadnou takouto aktivitou sa pri tvorbe územných plánov nepočítalo. Už počas októbrových rokovaní sa pripravovalo vyňatie 225 hektárov pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu a úradníci otvorili diskusiu aj o zrušení dvoch poľnohospodárskych družstiev bez akejkoľvek predbežnej diskusie s dotknutými subjektami. Už v tejto fáze sa pripravovali podmienky pre vyvlastnenie niekoľko tisíc vlastníkov pôdy v danej lokalite. Súčasne sa protagonisti investičného zámeru BMW netajili tým, že ak by aj ponúkaná lokalita Sielnica-Badín neuspela v náročnom výberovom konaní BMW, vyvlastnené a pripravené územie sa poskytne ”nejakému inému investorovi”. Tak, ako občania uvítali pád komunizmu v novembri 1989, aj pred dvoma rokmi s potešením prijali výsledky volieb, v ktorých s výraznou podporou občianskych organizácií zvíťazila demokratická koalícia. Jej nosným posolstvom vtedy bolo skoncovanie s kultúrou nezodpovedného rozhodovania, ktorú do našej krajiny vniesol vtedajší premiér Vladimír Mečiar a urýchlená náprava deformácií z čias jeho vlády. Proces príprav ponúk pre súkromnú firmu opísaný vyššie je však s týmto posolstvom v príkrom rozpore.

 

Search