25.04.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

Iba zrušiť projekty PPP nestačí

dopravaSEPTEMBER 2010: Diaľnice z 1. balíka projektov PPP škodia spoločnosti aj prírode a iba zadĺžia budúce generácie. Vo výzve budúcej premiérke signatári žiadajú novú vládu, aby tieto projekty okamžite zastavila a až po racionalizácii diaľničného programu hľadala spôsoby jeho financovania.

 

Občianske organizácie navrhli budúcej premiérke, aby nová vláda presmerovala časť plánovaných prostriedkov z výstavby diaľnic na podporu energetických úspor a energetickej stability regiónov Slovenska, pretože tým by výrazne posilnila aj ekonomickú stabilitu regiónov.

Reakcie na výzvu boli rôzne. Zdalo sa, že polemika aj o tejto vážnej otázke skončí ako obyčajne vyčerpaním (zväčša triviálnych) argumentov serverových diskutérov. Z novej vlády oficiálne nereagoval nikto. Ale 2. septembra minister dopravy Fígeľ oznámil, že zanikla koncesná zmluva o 1. balíku diaľničných projektov PPP, pretože konzorcium, s ktorým ju jeho ministerstvo uzavrelo, nezabezpečilo pôžičky na krytie výstavby plánovaných diaľničných úsekov. Čo predtým mnohí odsúdili ako naivný nápad laikov z tretieho sektora, dostalo sa teraz znova do centra pozornosti. Zrazu už nebolo také nemysliteľné mystifikovaný balík PPP zrušiť a tunelári odrazu dokonca pripustili možnosť asfaltovať aj za menší bakšiš.

Mýtus o PPP ako rýchlej a účinnej cesty k infraštruktúre, na ktorú štát nemá vlastné prostriedky, tak pomaly vychádza z hmly. O tom, že ide o predražený spôsob financovania veľkých projektov, zrejme pochybuje už iba málokto. Na čo nestačilo dlhodobé upozorňovanie „laikov“ z tretieho sektora, vysvetlilo krátke stanovisko nového ministra dopravy. Tento krok treba oceniť. Poukázať na potrebu opustiť mechanizmus tunelovania verejných rozpočtov prostredníctvom projektov PPP bolo prvým cieľom výzvy.

Minister dopravy Fígeľ však potvrdil aj to, že rozumná a zodpovedná výstavba diaľnic patrí ďalej k jeho aj vládnym prioritám a že ju chce financovať z eurofondov a zo štátneho rozpočtu. K tomu sa žiadajú tri poznámky:

Po prvé, pokiaľ sa slovenská vláda nepokúsi navýšiť podporu pre diaľničné projekty z fondov EÚ na úkor environmentálnej infraštruktúry a iných účelov, ale chýbajúce fondy bude hľadať v štátnom rozpočte, oproti projektom PPP vždy ušetrí. Povolebná výzva pani Radičovej však upozorňuje, že diaľničný program je v čase ekonomickej a energetickej krízy, meniacej sa klímy, ropného zlomu a prehlbovania rozdielov medzi regiónmi príkladom nezodpovedného pseudorozvoja, ktorý iba dláždi cestu k novým a vážnejším problémom a vzďaluje krajinu od hospodárskej stability. Diaľnice sú z pohľadu súčasných problémov a potrieb principiálne nezmyselná investícia. Ale aj tak zrušenie prvého balíka projektov PPP je aspoň úspora na nezmysle.

Po druhé, keby slovenská vláda nelipla na diaľniciach, ale z rôznych dôvodov chcela fixovať miliardy eur z verejných fondov do rozvoja dopravy, má podstatne lepšie možnosti ako asfaltovať diaľnice. Mohla by presmerovať značnú časť financií z výstavby diaľnic do rekonštrukcie regionálnych ciest, ktoré sú všade akútny problém a tento krok by jej nepochybne priniesol aj veľký aplaus samospráv a regiónov. A keby ešte povýšila verejný záujem nad politický prospech, mohla by tie isté miliardy naliať do upadajúcej verejnej dopravy a do opatrení na obmedzenie automobitovej dopravy. To by bolo finančne nielen úsporné oproti pôvodným diaľničným projektom PPP, ale aj o triedu spoločensky kvalitnejšie využitie verejných peňazí.

A po tretie: vláda môže väčšinu fondov, ktoré by inak zhltli betonárske firmy, zúžitkovať oveľa spoločensky výhodnejšie úplne mimo rezortu dopravy – napríklad na rýchle znižovanie spotreby energie, na rozumné využívanie lokálnych obnoviteľných zdrojov, na decentralizáciu energetiky a posilňovanie miery energetickej autonómie regiónov, na podporu výskumu a na radikálne zvýšenie všeobecnej vzdelanosti v oblasti inteligentnej energetiky. Práve na to poukazuje druhá časť povolebnej výzvy občianskych organizácií adresovaná osobe, ktorá dnes šéfuje vláde. Výzva je tak stále aktuálna. Uspokojiť sa iba s lacnejšími diaľnicami – teda nahradiť projekty PPP iným financovaním - je pohodlná, ale nízka latka.

 

Autor ilustračnej fotografie: Andrej Zeman

Search