Novela zákona o cestnej doprave môže podľa Priateľov Zeme-CEPA viesť k špirálovitému zvyšovaniu cestovného. Návrh tiež umožňuje rušenie autobusových liniek, ak sa stanú „nepotrebnými“.
Návrh novely vypracovalo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a momentálne je v pripomienkovom konaní. Samosprávne kraje a obce podľa neho budú môcť podpisovať s dopravcami zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme až na obdobie ôsmich rokov. Podľa Priateľov Zeme-CEPA je problém v dĺžke obdobia. Ak sa totiž zmluvy uzatvoria na obdobie dlhšie ako jeden rok, budú maximálne príspevky krajov a obcí na verejnú dopravu limitované vopred stanovenými odhadmi.
„Odhady nie je možné uskutočniť tak, aby dokázali reflektovať neustále sa meniacu situáciu, najmä v súvislosti s prudkými zmenami na trhoch s ropou a zemným plynom alebo v súvislosti so zmenami dopytu po verejnej doprave na základe vývoja na trhoch práce,“ upozornil Peter Mihók z Priateľov Zeme-CEPA. Pri obmedzovaní výdavkov na verejnú dopravu odhadmi nastane podľa neho situácia, kedy samosprávne kraje a obce budú pri každom výraznejšom raste cien pohonných hmôt nútené súhlasiť s požiadavkami dopravcov na zvyšovanie cien cestovného. Takýto vývoj by spôsobil špirálu neustáleho zvyšovania cestovného, úbytku cestujúcich a rušenia menej vyťažených liniek. Čoraz viac obyvateľov z vidieka by bolo nútených cestovať do práce, škôl, lekárskych zariadení a úradov automobilmi, čo je však pre väčšinu z nich z dôvodu nízkych príjmov nereálne.
Novela umožňuje rušenie autobusových liniek v prípade, ak sa stanú nepotrebnými. Nešpecifikuje však na základe ktorých kritérií sa autobusové linky budú kvalifikovať ako nepotrebné. Podľa Priateľov Zeme-CEPA by pravidlá na určovanie rozsahu a frekvencie prímestských spojov mali byť vopred jasne stanovené a mali by byť rovnaké na celom území republiky. K rušeniu autobusových liniek by malo dochádzať v dôsledku verejnej diskusie, a nie úbytku cestujúcich z dôvodu operatívneho zvyšovania cestovného.
Organizácia upozorňuje, že štát prenáša na nepripravené samosprávne kraje a obce výkon štátnej správy vo veci zabezpečenia verejnej dopravy bez toho, aby im určil akékoľvek záväzné a vynútiteľné pravidlá. „Plánovanie verejnej dopravy na základe potrieb obyvateľstva a vytváranie integrovaných systémov verejnej dopravy tak aj naďalej ostanú iba na vlastnej iniciatíve uvedomelejších krajov a miest. Aj naďalej preto bude častým javom ak spoje na seba nebudú nadväzovať, alebo sa nebudú čakať, a dopravcov v prípade vynechania spojov nebude možné postihnúť sankciou“, vysvetľuje Mihók.
Priatelia Zeme-CEPA už dlhšiu dobu poukazujú na to, že problematiku verejnej dopravy a jej financovanie nemožno riešiť neprehľadnými novelizáciami zákonov. Štát by mal upraviť podmienky dopravnej obslužnosti území verejnou dopravou tak, že by samosprávam stanovil jasné a vynútiteľné pravidlá na určovanie rozsahu povinného objednávania verejnej dopravy a na zabezpečenie financií na krytie oprávnených strát dopravcov za prevádzku dopravných výkonov v objednanom rozsahu. Mal by tiež stanoviť vynútiteľné pravidlá na elimináciu súbežných spojov, integráciu nadväzných spojov do jedného funkčného celku a sankcionovanie dopravcov za vynechané spoje alebo nečakajúce prípojné spoje.