Riaditeľstvo Európskej komisie pre hospodársku súťaž prešetrí pripravované slovenské právne normy upravujúce financovanie vyraďovania jadrových elektrární. Urobí tak na základe februárového podnetu organizácií Priatelia Zeme a Za Matku Zem.
Ministerstvo hospodárstva by malo do konca roku 2005 vypracovať legislatívne normy upravujúce financovanie odstavovania a likvidácie jadrových elektrární. Pôvodne mali byť schválené už koncom minulého roka, ich príprava sa však spomalila, kvôli prebiehajúcim privatizačným rokovaniam s talianskym ENELom. Ten by sa mal ako nový vlastník Slovenských elektrární, a.s. na financovaní likvidácie jadrových zariadení a rádioaktívnych odpadov spolupodieľať.
Plná ťarcha súčasného deficitu vzniknutého v Štátnom fonde likvidácie jadrovoenergetických zariadení (ŠFL JEZ), by sa mala podľa uznesenia vlády z júna 2004 preniesť na spotrebiteľov elektriny. Príspevky, ktorými by Slovenské elektrárne, a.s. mali deficit vykryť, by mali byť rozpočítané na jednotku vyrábanej elektriny a pripočítané do ceny elektriny pre koncových odberateľov. Spotrebitelia elektriny by tak v roku 2006 a nasledujúcich v účtoch za elektrinu platili aj za náklady, ktoré v súvislosti s výrobou elektriny v jadrových elektrárňach vznikli koncom minulého storočia. Poplatky budú spotrebitelia platiť, aj keď nebudú kupovať "jadrovú" elektrinu v otvorenom trhu s elektrickou energiou.
Mimovládne organizácie Priatelia Zeme–Európa, Priatelia Zeme–CEPA a Za Matku Zem upozorňujú, že vynútené príspevky spotrebiteľov elektriny na vykrytie starých deficitov v ŠFL JEZ predstavujú skrytú formu štátnej pomoci pre Slovenské elektrárne, a.s. Začiatkom februára 2005 preto zaslali Európskej komisii podnet, v ktorom žiadajú prešetrenie pripravovaných právnych noriem. Riaditeľstvo Európskej komisie pre hospodársku súťaž podnetu vyhovelo. Minulý týždeň organizáciám oznámilo, že v tejto veci už začalo komunikovať so slovenskými inštitúciami.
Podľa pravidiel Európskej únie pre hospodársku súťaž musí byť výška štátnej pomoci pre súkromné firmy vopred presne známa, aby neprekročila stanovený maximálny podiel z celkovej výšky investície, ktorú štát dotuje. Výška deficitu v ŠFL JEZ, ktorú chce ministerstvo dodatočnou záťažou spotrebiteľov elektriny vykryť, však zatiaľ vyčíslená nie je. Podľa odhadov slovenskej organizácie Energia 2000 sa náklady na odstavovanie a likvidáciu existujúcich slovenských jadrových elektrární môžu vyšplhať až na 386 miliárd korún, čím by sa výška deficitu v ŠFL JEZ mohla dostať do astronomických súm.
„Deficit v ŠFL JEZ vznikol najmä z dôvodu nízko stanovených odvodov pre Slovenské elektrárne v minulosti. Elektrárne tak dosahovali vyššie zisky,“ upozorňuje Peter Mihók z Priateľov Zeme–CEPA. Stanovisko Komisie k podnetu mimovládnych organizácií a nové záväzné normy EÚ v oblasti financovania vyraďovania jadrových elektrární môžu ovplyvniť názor ENELu na výhodnosť dostavby dvoch rozostavaných blokov 3 a 4 jadrovej elektrárne v Mochovciach. Zatiaľ nie je známe, kedy Komisia vynesie verdikt, lebo jej Slovensko ešte nepredložilo návrh schémy, na ktorom sa s ENELom dohodlo. Potvrdila však, že o svojom rozhodnutí bude mimovládne organizácie včas informovať.