Priatelia Zeme-CEPA od ministerstva požadujú, aby sa právo obyvateľstva na cenovo dostupnú verejnú hromadnú dopravu do škôl, do úradov, na súdy, do zdravotníckych zariadení, do zariadení sociálnych služieb a do zamestnania zakotvilo do legislatívy SR v zákone o dopravnej obslužnosti. Priatelia Zeme-CEPA sa obávajú, že ak by MDPaT takýto zákon nepripravilo, o verejnej doprave by rozhodovali VÚC a obce, ktoré nemajú dostatok prostriedkov na jej kvalitnú prevádzku. Práve vzhľadom k rozpočtovým problémom regionálnych a obecných samospráv občianske organizácie očakávajú v blízkej budúcnosti ďalšiu vlnu obmedzovania spojov prímestskej a mestskej hromadnej dopravy, zvyšovania cien cestovného a okliešťovania sociálnych zliav.
Priatelia Zeme-CEPA sú znepokojení, že z dopravnej stratégie úplne vypadli princípy solidarity a rovných podmienok prístupu k verejným službám, ktoré boli v minulosti zakotvené v dopravných koncepciách a schválené vládou. Za vážne ohrozenie princípu solidarity považujú zmenu platnú od začiatku tohto roku, kedy bola zodpovednosť za financovanie sociálnych zliav v regionálnych spojoch prenesená zo štátu na VÚC a obce. Toto rozhodnutie výrazne skomplikovalo situáciu vo VÚC s vyšším podielom sociálne slabších skupín obyvateľov, pretože tieto VÚC majú súčasne aj menšie daňové príjmy, z ktorých však musia financovať vyššie výdavky na krytie poskytovaných sociálnych zliav. Aj niektoré mestá už rozhodli o zrušení zliav na cestovnom v MHD študentom s trvalým bydliskom mimo daného mesta, čím opustili kedysi platný princíp rovných podmienok prístupu k verejným službám a diskriminujú cezpoľných študentov.
Priatelia Zeme-CEPA kritizujú MDPaT za to, že nevenuje dostatočnú pozornosť podpore verejnej hromadnej dopravy. Ministerstvo ju v pripravovanej stratégii zaradilo iba pod cieľ „znížiť negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie“. Podľa Priateľov Zeme-CEPA verejná hromadná doprava by mala mať v dopravnej politike štátu osobitné postavenie, pretože popri svojich nepopierateľných ekologických prínosoch oproti individuálnej doprave je najmä nástrojom na zabezpečenie práv občanov na mobilitu.
V ďalších takmer tridsiatich pripomienkach k návrhu dopravnej politiky Priatelia Zeme-CEPA požadujú najmä podporu integrovaných systémov verejnej hromadnej dopravy zo strany štátu, uplatňovanie princípu „znečisťovateľ platí“, prenesenie všetkých nákladov za výstavbu a prevádzku cestnej infraštruktúry na jej používateľov, vrátane spoplatnenia dôsledkov externalít dopravy, a iné.
MDPaT odmietlo Priateľom Zeme-CEPA sprístupniť pracovnú verziu pripravovanej dopravnej stratégie a na ich odvolanie nereagovalo. Priatelia Zeme-CEPA považujú takýto postup za nezákonný a v prípade, že MDPaT bude ignorovať ich pripomienky a neotvorí vecnú diskusiu o obsahu dopravnej stratégie , zvážia podanie žaloby.
Pripomienky Priateľov Zeme-CEPA si môžete stiahnuť, ak kliknete na spinku vpravo hore. Na adrese www.changenet.sk môžete pripomienky aj podporiť.
Bližšie informácie:
Ing. Peter Mihók, tel.: 048/ 412 38 59, mobil: 0905/ 746 884, e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..