12.03.2025

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

Smerovanie do slepej uličky

Podľa dnes zverejnenej štúdie siete CEE Bankwatch Network [1], najväčšou multilaterálnou inštitúciou financujúcou investície v sektore dopravy v nových členských krajinách EÚ sa stala Európska investičná banka, ktorá tak nahradila Svetovú banku a Európsku banku pre obnovu a rozvoj. Štúdia s názvom „Smerovanie do slepej uličky: Financovanie dopravného sektora v strednej a východnej Európe“ [2] konštatuje, že EÚ a jej finančná inštitúcia – Európska investičná banka (EIB) - namiesto podpory environmentálne vhodných alternatív v nových členských krajinách presadzujú zvyšovanie závislosti spoločnosti na automobilovom priemysle.

Štúdia ďalej uvádza, že veľké dopravné investície financované zo zdrojov EÚ v nových členských krajinách smerovali prevažne do projektov výstavby transeurópskych koridorov. Potreba ich spolufinancovania z národných rozpočtov je v nových členských krajinách príčinou zníženia verejných výdavkov na údržbu existujúcej dopravnej siete. Lokálna a regionálna dopravná sieť sa tak často dostáva pod úroveň, ktorá zabezpečuje minimálne bezpečnostné štandardy. Neudržateľne rastie pomer počtu áut na obyvateľa, výrazne sa zvyšuje podiel cestnej dopravy v preprave tovarov aj osôb a nekontrolovane rastie záber pôdy a krajiny v okolí mestských aglomerácií. Ak nedôjde k prehodnoteniu týchto negatívnych trendov, nové členské krajiny Únie budú čeliť vážnym škodám na životnom prostredí a zníži sa v nich bezpečnosť dopravy, tvrdí štúdia.

Stanovenie nových priorít v sektore dopravy bude kľúčovou úlohou programovania štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu EÚ na obdobie rokov 2007 – 2013. Magda Stockiewicz, politická koordinátorka Bankwatch Network, v tejto súvislosti povedala, že „finančné inštitúcie EÚ musia prehodnotiť svoju úverovú politiku a predísť tak financovaniu ekonomicky diskutabilným a environmentálne neudržateľným projektom v nových členských krajinách. Granty z fondov EÚ by mali podporovať rozvoj železníc a mestskej verejnej dopravy. V opačnom prípade iba ďalej podkopú podmienky pre udržateľný rozvoj celého regiónu.“

Podľa stanoviska EÚ, nové členské štáty „majú príležitosť prispieť k takému hospodárskemu rozvoju, ktorý bude udržateľný a ktorý sa vyhne tým druhom alebo takému rozsahu environmentálnych problémov, ktorým teraz čelia štáty západnej Európy“ [3]. Štúdia CEE Bankwatch Network predkladá orgánom EÚ osemnásť návrhov, ktorých prijatie by malo zabezpečiť súlad dopravných investícií v strednej a východnej Európe s oficiálnou Stratégiou trvalo udržateľného rozvoja EÚ.

Peep Mardiste z CEE Bankwatch Network sa počas tlačovej konferencie v Bruseli vyjadril, že „nové, environmentálne vyváženejšie prístupy v dopravnej politike EÚ existujú, a preto je najvyšší čas podporiť ich uplatnenie aj v nových členských štátoch. Rozvoj spoločnosti, ktorá bude menej závislá na automobilovom priemysle, je historickou príležitosťou, ktorú bude možné s pomocou prostriedkov EÚ využiť.“


[1] CEE Bankwatch Network je sieť mimovládnych organizácií zo 14 krajín strednej a východnej Európy, ktoré monitorujú činnosť medzinárodných finančných inštitúcií a presadzujú transparentnosť a účasť verejnosti na rozhodovaní o ich operáciách v regióne. Partnerom siete na Slovensku je CEPA.

[2] Štúdiu je možné v elektronickej podobe získať na internetovej adrese: http://www.bankwatch.org/publications/studies/2004/dead_ends-transport_study_09-04.pdf . Tlačenú verziu štúdie je možné si vyžiadať u koordinátora CEE Bankwatch Network na Slovensku P. Mihóka na emailovej adrese

[3] Citát z návrhu Európskej komisie na rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie o Akčnom programe EÚ v oblasti životného prostredia na roky 2001 – 2010 ( Community Environment Action Program 2001-2010) .


Bližšie informácie:
V Bruseli: Peep Mardiste, mobil: +372 50 78111
Na Slovensku: Peter Mihók, Centrum pre podporu miestneho aktivizmu (CEPA), Komenského 21, 974 01 Banská Bystrica, 048 / 4123859, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

 

Search