Günter Verheugen, člen Európskej Komisie
Mario Monti, člen Európskej Komisie
Mária Kadlečíková, podpredsedníčka Vlády SR
Pál Csáky, podpredseda Vlády SR
Ivan Mikloš, podpredseda Vlády SR
Eduard Kukan, minister zahraničných vecí SR
Ján Figeľ, poslanec NRSR
Eneko Landaburu, generálny riaditeľ pre rozšírenie
Alexander Schaub, generálny riaditeľ pre hospodársku súťaž
14. októbra 2002
Vážení komisári, vážení členovia vlády, vážení generálny riaditelia, opakovane sa na Vás obraciame v súvislosti s rokovaniami medzi Európskou komisiou (EK) a Vládou SR o predvstupovej kapitole Hospodárska súťaž. Za súčasných okolností to považujeme za posledný pokus občanov riešiť vážne problémy, na ktoré vo svojom podnete upozorňujeme.
S počudovaním sledujeme doterajší postup EK aj Vlády SR, a to z dvoch dôvodov:
1) rokovania o jednej z najdôležitejších kapitol v celom predvstupovom procese sa vedú netransparentným spôsobom, mimo akejkoľvek účasti a kontroly verejnosti a
2) Vláda SR ako aj EK pristupujú k procesu zosúlaďovania a skvalitňovania ekonomickej legislatívy a praktickej politiky na Slovensku s pravidlami a zásadami platnými v EÚ formálne a byrokraticky.
Ako občianske organizácie sme sa doteraz využili všetky možnosti, ktoré nám dnešný systém ponúkal, na odstránenie závažných systémových deformácií podnikateľského prostredia, ktoré do praxe na Slovensku zaviedla legislatíva jednostranne zvýhodňujúca veľkých zahraničných investorov na úkor malých a stredných domácich podnikateľov a regionálneho rozvoja. Opakovane sme upozorňovali na nedostatky tejto legislatívy a jej uplatňovania v praxi vo forme poskytovania štátnej pomoci a navrhovali sme opatrenia na ich odstránenie.
V našej iniciatíve sme neboli osamotení, podobné názory zastávajú nielen mnohé ďalšie mimovládne organizácie, ale aj nezanedbateľná časť medzinárodných inštitúcií a odbornej verejnosti. Už počas prípravy zákonov, ktoré s neopodstatnenou štátnou pomocou v prospech súkromných firiem súviseli (zákon o podpore na zriadenie priemyselných parkov, zákon o investičných stimuloch, zmeny zákona o daniach z príjmov) sme upozorňovali na potrebu rovnoprávneho prístupu k všetkým podnikateľom ako príjemcom štátnej pomoci a podávali sme konkrétne návrhy s cieľom predísť netransparentnej kanalizácii verejných prostriedkov v prospech veľkých zahraničných spoločností a namiesto toho vytvoriť účinné mechanizmy na rozvoj znevýhodnených regiónov, väčšiu transparentnosť poskytovania verejných dotácií a zlepšenie kontroly ich použitia.
Naše pripomienky boli ignorované a zákony boli prijaté vo vládou navrhovanej podobe. Po schválení týchto zákonov sme monitorovali ich implementáciu a sledovali sme ich reálne využívanie. Opakovane sme upozorňovali Vládu SR aj EK na závažné porušovanie pravidiel štátnej pomoci, bohužiaľ ani vtedy zodpovedné inštitúcie nevenovali našim upozorneniam žiadnu pozornosť. Potom, čo sme upozornili na prekvapujúce vyjadrenia vládnych činiteľov o tom, že sa budú snažiť udržať nezákonné zvýhodnenia, najmä daňové prázdniny, čo najdlhšie aj napriek rozporu s asociačnou dohodou a že Vláda SR bude príjemcom týchto nezákonných a neférových zvýhodnení kompenzovať ich prípadné obmedzenie inou formou štátnej pomoci v tej istej výške, sme boli šokovaní reakciou predstaviteľov EK, podľa ktorých návrh na "konverziu" daňových prázdnin vzišiel z pôdy EK.
V marci 2002 sme predložili Vláde SR aj EK analýzu systémových aj personálnych nedostatkov Úradu pre štátnu pomoc (ÚŠP). Na množstve príkladov (potvrdených aj vládnymi kontrolami) sme dokladovali, že táto inštitúcia, ktorá by mala dohliadať na súlad poskytovania štátnej pomoci so zákonom, trpí vážnymi problémami, pre ktoré nielenže nie je schopná napĺňať svoje základné funkcie - posudzovanie, hodnotenie a kontrolu štátnej pomoci - ale vo viacerých prípadoch sa ÚŠP dokonca stal nástrojom na schvaľovanie štátnej pomoci v rozpore so zákonom.
Na tieto nedostatky sme upozorňovali Vládu SR aj EK a opäť sme navrhovali konkrétne riešenia. Napriek tomu, že Vláda SR prostredníctvom podpredsedníčky M. Kadlečíkovej potvrdila oprávnenosť našich výhrad, neurobila žiadne praktické kroky, ktoré by viedli k zásadnej náprave.
Medzitým, čo sme očakávali konštruktívne reakcie a konkrétne činy, ktoré naznačil generálny riaditeľ EK pre rozšírenie E. Landaburu vo svojej odpovedi na náš podnet, sa Vláda SR a EK v tichosti a opäť izolovane od akejkoľvek verejnej diskusie dohodli na potrebe urýchleného uzavretia rokovaní o kapitole Hospodárska súťaž. To naostatok potvrdil aj E. Landaburu, keď sa nedávno pre médiá vyjadril, že kapitola o hospodárskej súťaži bude uzavretá pred 24. októbrom 2002. To znamená, že všetky doterajšie pokusy upozorniť na nedostatky v legislatíve a praxi sa celkom minuli účinkom.
Ako občianske organizácie sme považovali predvstupové rokovania za príležitosť na pomoc a usmernenie kandidátskych krajín k dôslednému uplatňovaniu princípov platných v EÚ a tiež na aktívne zapájanie angažovanej verejnosti do diskusie o možných zmenách a zlepšeniach v jednotlivých oblastiach predvstupových rokovaní.
Reálna prax je však pre nás veľkým rozčarovaním. Počas celého niekoľkoročného procesu neprejavila ani EK ani Vláda SR aktívny záujem o konzultácie s verejnosťou. Všetky kroky oboch strán boli iba záležitosťou úradníkov a politikov a občianska ani odborná verejnosť nemali možnosť prispieť svojimi návrhmi k výsledkom rokovaní. Takéto neverejné a netransparentné rokovania znižujú legitimitu dosiahnutých výsledkov a naštrbujú dôveru v celý prístupový proces.
Prosím, považujte tento list za posledný pokus občianskych organizácií prispieť k potrebným zmenám v pravidlách aj praxi poskytovania štátnej pomoci. V každom prípade však budeme aj naďalej sledovať kroky Vlády SR a EK v oblasti štátnej pomoci a chceme veriť, že sa dočkáme nielen vysvetlenia doterajšieho postupu z oboch strán, ale aj konkrétnych krokov garantujúcich väčšiu transparentnosť, efektívnosť a účelnosť štátnej pomoci poskytovanej Slovenskou republikou.
V tejto oblasti opakovane ponúkame Vláde SR našu spoluprácu.
S pozdravom,
Roman Havlíček, projektový vedúci CEPA