26.04.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

Oficiálne štruktúry EÚ kritizujú budovanie diaľnic

Ekonomický a sociálny výbor Európskeho spoločenstva (Economic and Social Commitee of the European Communities - ESC), sekcia pre dopravu, infraštruktúru a informácie zorganizoval 19.-20.3.2001 v poľských Katoviciach regionálnu konferenciu na tému pan-európskych koridorov. Výstupom konferencie bude správa kriticky hodnotiaca doterajšie využívanie predvstupovej pomoci EÚ na podporu individuálnej automobilovej a tranzitnej dopravy. Na konferencii sa zúčastnili zástupcovia poľského ministerstva dopravy, miestnych samospráv, odborov, podnikov hromadnej dopravy a občianskych organizácii z regiónu. ESC je konzultačným orgánom Európskej komisie a Rady Európy.

Cieľom stretnutia bola diskusia o reálnych efektoch predvstupovej pomoci EU na regionálny rozvoj. (Okrem zdrojov z predvstupových fondov ISPA a Phare, ide aj o pôžičky Európskej banky pre obnovu a rozvoj a Európskej investičnej banky.)

Zo Slovenska sa na stretnutí zúčastnili zástupcovia Nadácie Ekopolis a Priateľov Zeme-Slovensko a prezentovali prípadovú štúdiu vypracovanú Jurajom Mesíkom s názvom Pan-európske koridory ako katalyzátor plytvania verejnými zdrojmi, environmentálnej deštrukcie a antieurópskeho prístupu k regionálnemu rozvoju.

Vyjadrenia jednotlivých členov spomínaného európskeho výboru definitívne potvrdili podozrenia kritikov budovania diaľnic na Slovensku. Podľa Lutza Ribbeho zo spomenutého výboru, "budovanie diaľničnej siete nie je prioritou EÚ, ale predovšetkým regionálnych vlád". Viaceré členské krajiny Európskej únie majú totiž skúsenosti, že budovanie diaľničnej siete sa často dostáva do konfliktu s aktuálnymi potrebami regiónov. Veľmi diskutabilná je tiež dlhodobá návratnosť investícii do diaľničnej infraštruktúry.

Navrhovanou zmenou je využitie dostupných zdrojov EÚ na budovanie regionálnej a lokálnej dopravnej siete, pričom podľa Johannesa Jaschicka z ESC "by prioritou mali byť environmentálne priaznivé spôsoby dopravy, napr. podpora lokálnej verejnej dopravy". Zástupcovia podnikov mestskej hromadnej dopravy uviedli konkrétne zlepšenia, ktoré by sa dali dosiahnuť relatívne malými investíciami do systému električkovej dopravy v Katoviciach.

Takúto zmenu však nie je realistické očakávať od politikov, ale skôr od "angažovaných a skúsených" občanov. Prezident sekcie ESC pre Vonkajšie vzťahy, Alexander Graf von Schwerin prejavil živý záujem o prípad slovenských diaľnic a ďalšie konkrétne investície (napr. most Košická v Bratislave) zvýhodňujúce individuálnu automobilovú a tranzitnú dopravu na úkor efektívnejších, spoločensky aj environmentálne akceptovateľných rozvojových projektov. Výstupom z katovického stretnutia bude správa, ktorá bude odporúčať ESC a následne Európskej komisii prikloniť sa k pro-aktívnej politike presadzujúcej verejnú dopravu.

Search