Účelom tohto stanoviska je upozorniť inštitúcie EÚ na neefektívne používanie prostriedkov daňových poplatníkov EÚ na ekonomicky neopodstatnené, environmentálne deštruktívne a regionálne rozdiely prehlbujúce zámery na výstavbu diaľnic na Slovensku.
Absencia verejnej diskusie o širších dôsledkoch pan-európskych dopravných koridorov na Slovensku viedla k prijatiu mimoriadne problematického diaľničného programu vládou SR s vážnymi ekonomickými, sociálnymi and environmentálnymi dopadmi. Plány budovania dopravnej infraštruktúry, ktoré svojím partnerom v EÚ predložila vláda SR na konferenciách na Kréte a v Helsinkách, vznikli v období autoritárskej vlády a za výnimočne netransparentných okolností. Tieto plány neboli podložené žiadnou nezávislou analýzou predpokladaných prínosov a strát, štúdiami najnižších nákladov ani strategickým posúdením ich environmentálnych vplyvov. Súčasný diaľničný program je najväčšou verejnou infraštruktúrnou investíciou na Slovensku. Tento program nielenže prispieva k rastúcej zadĺženosti štátu, ale súčasne blokuje nezanedbateľný podiel verejných prostriedkov na rozvoj efektívnejších, úspornejších, spoločensky prijateľnejších a udržateľnejších alternatív. Je paradoxné, že hlavným argumentom, ktorým sa odôvodňuje tento extrémne plytvajúci program je fakt, že cesty E 50 a E 75 boli v polovici 90-tych rokov začlenené medzi európske dopravné siete (koridory TEN a siete TINA). Preto možno očakávať, že silné lobistické skupiny, ktoré majú priamy záujem o realizáciu súčasných dopravných plánov, využijú svoj vplyv na pritiahnutie zahraničných fondov včítane predvstupových fondov EÚ na financovanie častí diaľničného programu. Ak sa im to podarí, všetky sľuby zo strany slovenskej vlády a tiež EÚ o prijatí dôsledných opatrení na predchádzanie škandálom vyvolaných neefektívnym využívaním fondov EÚ, ostanú iba prázdymi deklaráciami. Aby sa predišlo ďalšej kanalizácii prostriedkov európskych daňových poplatníkov na neudržateľné a ekonomicky neefektívne projekty, slovenská pobočka Priateľov Zeme a siete Bankwatch Network požaduje, aby akékoľvek rozhodnutie o poskytnutí verejných financií EÚ v tomto zmysle bolo podmienené dôslednou a nezávislou analýzou strategických, ekonomických, spoločenských a environmentálnych dopadov tak programov TEN a TINA, ako aj slovenského diaľničného programu. Pan-európske koridory by sa viac nemali používať ako ospravedlnenie plytvania verejných prostriedkov v krajinách strednej a východnej Európy. Naopak, musia byť prehodnotené tak, aby prispeli k spravodlivému, vyváženému a ekonomicky rozumnému rozvoju celého regiónu.
Bratislava, 14. a 15. februára 2002
Bližšie informácie:
Juraj Zamkovský (Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.)
Juraj Mesik (Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.)
Priatelia Zeme-Slovensko/CEE Bankwatch Network Slovensko