Celkovo existuje až sedem mechanizmov, na základe ktorých je možné upozorniť zodpovedné inštitúcie na porušovanie svojich práv. Okrem Európskeho parlamentu sa sťažnosťami občanov zaoberá aj Európsky ombudsman, Európska komisia, Európsky súdny dvor a Európsky úrad pre boj proti podvodom - OLAF. Ďalšou možnosťou je využiť postupy upravené podľa Bernskej a Aarhuskej konvencie. Inštitúcie, ktorých sa príručka CEE Bankwatch Network týka, jej zverejnenie a sprístupnenie obyvateľom únie vítajú.
Anelia Stefanova, dopravná koordinátorka CEE Bankwatch Network, hovorí: „Občania nových členských štátov zvyčajne nevedia, ako sa na úrovni EÚ brániť proti nezodpovednosti tých, ktorí presadzujú kontroverzné projekty a akým spôsobom zabezpečiť, aby ich argumenty niekto počúval. Pritom hlas verejnosti je mimoriadne dôležitý. Ukazuje to aj najnovší prípad z maďarského mesta Győr.“
Obyvatelia Győru bojujú proti výstavbe nového nákupného centra, ktorá by zvýšila už aj tak prekročené limity hlučnosti a znečistenia vzduchu. Vo svojej petícii preto žiadajú Európsky parlament, aby prešetril a pomohol zastaviť pôžičku Európskej investičnej banky, ktorá podporuje tento projekt sumou 40 miliónov eur.
Sťažnosti k Európskemu parlamentu využívajú environmentálne skupiny v posledných rokoch hlavne v prípade kontroverzných investičných projektov, ktoré poškodzujú životné prostredie a znižujú kvalitu života miestnych obyvateľov.