Krajský súd v Trenčíne v pondelok, 15. mája, rozhodoval o zákonnosti rozhodnutia o výstavbe diaľnice cez Považskú Bystricu. Stavať sa zatiaľ nezačalo, pretože investor ešte nemá vykúpené pozemky. Občania namietajú, že pri územnom rozhodnutí došlo k porušeniu zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA.
Súd dospel k záveru, že Krajský stavebný úrad v Trenčíne pri vydaní územného rozhodnutia zákon neporušil. Žalobu podali dve občianske združenia a pätnásti obyvatelia dotknutých lokalít. Namietali voči rozhodnutiu, v ktorom bol schválený variant diaľnice estakádou ponad Považskú Bystricu. Úrad v ňom ignoroval záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia, ktoré uprednostňuje tunelové varianty. Je kuriózne, že schválený variant – diaľnica cez centrum s privádzačom priamo v meste –ministerstvo vôbec neuvádzalo medzi odporúčanými. Táto možnosť je podľa správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie v mnohých ohľadoch dokonca horšia ako súčasná situácia.
Občania podali žalobu preto, že nerešpektovanie zákona zo strany úradov predstavuje nebezpečný precedens. „Bol by to stimul pre silných investorov, že EIA, podľa ktorého sa ročne posudzujú stovky významných stavieb, je len zábavkou pre verejnosť. Toho sa obávame ešte viac ako estakády cez stred mesta,“ uviedol konateľ združenia Diaľnica a príroda Juraj Smatana.
V prípade, že sa začne realizovať schválený variant, dôjde podľa advokátky zastupujúcej občanov, Evy Kováčechovej, k porušeniu ústavného práva na priaznivé životné prostredie a súkromie. Uvažujú preto, že sa odvolajú na Najvyšší súd SR.
Obyvateľov Považskej Bystrice, ktorí sa bránia proti porušovaniu zákonov pri výstavbe diaľnice, ministerstvo aj Národná diaľničná spoločnosť obviňujú zo zodpovednosti za meškajúcu výstavbu. Občania takéto tvrdenia považujú za umelé vytváranie vinníkov v snahe vyhnúť sa zodpovednosti. Žalobu totiž podali už v júni 2005, a súd rozhodol, že nemá odkladný účinok. „Národná diaľničná spoločnosť však podľa našich informácií do dnešného dňa ani nezahájila stavebné konanie. Skutočnou príčinou totiž nie je žaloba, ale neukončený proces výkupu pozemkov,“ vysvetlil Smatana.
Ministerstvo dopravy chce výstavbu diaľnice financovať aj z fondov EÚ. O súdnom spore však „zabudlo“ informovať Európsku komisiu, ktorá neskôr avizovala, že sa mieni zaoberať otázkou, prečo slovenská strana preferuje environmentálne menej výhodný variant, a prečo ignorovala výsledok EIA. Komisiu na problém upozornil Roman Havlíček z Priateľov Zeme-CEPA, ktorý je členom monitorovacieho výboru pre Kohézny fond. Nasledovala rozhorčená reakcia primátora Považskej Bystrice, ktorý Havlíčka obvinil z „udávania vlastného štátu v zahraničí“.
Považská Bystrica nie je prvým prípadom, kde sa občania v súvislosti s výstavbou diaľnice bránia porušeniu zákona. V septembri 2005 Najvyšší súd SR rozhodol, že k porušeniu zákona o EIA došlo aj pri vydaní rozhodnutia o umiestnení rýchlostnej komunikácie medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím v úseku Žiar nad Hronom. Aj v tomto prípade boli občania obviňovaní z „poškodzovania záujmov regiónu“ a „odmietania diaľnice“. Podľa právnika Pavla Žilinčíka zo združenia Via Iuris, ktoré občanov sprostredkovalo právnu pomoc, ide o nebezpečný signál. „Vzniká dojem, že želanie investora sa v týchto prípadoch stalo prioritou pred zákonmi a právami občanov. Je poľutovaniahodné, že samospráva v takejto situácii nestojí na strane zákonov a občanov,“ poznamenal.