Priatelia Zeme-CEPA vyjadrili mimoriadne znepokojenie z postoja ministerstva financií k súčasným problémov v autobusovej doprave. S nedostatkom financií si totiž podľa ministerstva musia kraje poradiť sami. Podľa organizácie sú momentálne problémy len jednou z etáp procesu, v rámci ktorého sa štát systematicky zbavuje zodpovednosti za financovanie verejnej dopravy a prenáša ju na nepripravené samosprávy.
Priatelia Zeme-CEPA opakovane upozorňujú, že táto šoková terapia v konečnom dôsledku spôsobí výrazné zdraženie a oklieštenie verejnej dopravy. Organizácia súhlasí so štátnou politikou spotrebných daní z nafty a benzínu. Zdôrazňuje však, že štát absolútne zlyhal pri ostatných aspektoch dopravnej politiky, ktorými mal negatívne dôsledky drahej nafty riešiť. Dôsledky rastu cien pohonných hmôt na financovanie prímestskej dopravy by štát preto mal podnikom SAD kompenzovať v plnej výške prostredníctvom účelových dotácií VÚC. Mimoriadne daňové príjmy, ktoré VÚC od štátu čoskoro dostanú, by podľa Priateľov Zeme mali smerovať do ostatných oblastí –školstva, zdravotníctva a sociálnej oblasti.
Kraje v rýchlom procese decentralizácie nedostali dostatok času pripraviť systém, ktorý by garantoval spoľahlivé objednávanie dostatočne frekventovanej a cenovo dostupnej prímestskej dopravy. Štát navyše odovzdal krajom dopravu v jednom balíku so zadĺženým zdravotníctvom a hladujúcim školstvom. VÚC preto iba ťažko budú uplatňovať modely z vyspelých štátov EÚ, ktoré nemajú s paralelným sanovaním zadĺženého zdravotníctva, školstva a dopravy skúsenosti.
Predsedovia VÚC vyhlásili, že sa občan nesmie stať rukojemníkom medzi dopravcom a objednávateľom výkonov vo verejnom záujme. Podľa Priateľov Zeme-CEPA k tomu však už dochádza, čoho ostatným dôkazom je kauza MHD v Banskej Bystrici. Vinu na súčasnom stave nesie predovšetkým ministerstvo dopravy. Pred decentralizáciou kompetencií totiž nepripravilo legislatívu, ktorá by upravila právo občanov na dopravnú obslužnosť, tvorbu integrovaných dopravných systémov a výberové konania na dopravcov.
Podľa Priateľov Zeme-CEPA si „zásluhu“ za súčasný stav môže okrem ministerstva dopravy pripísať najmä ministerstvo financií. Práve ono zamietlo niektoré opatrenia modernej dopravnej politiky iba preto že by mali dôsledky na štátny rozpočet, napríklad vznik nezávislého regulačného úradu pre verejnú dopravu. „Rezort nad verejný záujem nadradzuje nielen záujmy súkromných firiem, ale najmä vlastný záujem na čo najrýchlejšom prechode na euro“, poznamenal Peter Mihók, slovenský koordinátor siete CEE Bankwatch Network.
Priatelia Zeme-CEPA varujú, že po skončení prechodného obdobia, počas ktorého ministerstvo dopravy zachová súčasné výkony železníc, čaká v roku 2009 prímestskú dopravu kolaps z dôvodu výrazného rušenia regionálnych železničných spojov. Štát pochoval regionálnu železničnú dopravu už v roku 1999 opatreniami prijatými v utajenej zmluve s Európskou investičnou bankou (EIB). Finančná inštitúcia únie týmto úverom sanovala dlh, ktorý železniciam spôsobil v značnej miere štát neplatením za objednané dopravné výkony. EIB doposiaľ úverovú zmluvu so slovenskými železnicami nezverejnila. Ani práve prebiehajúca novelizácia informačnej politiky banky však podľa siete CEE Bankwatch Network nesľubuje žiadne zlepšenie. Priatelia Zeme-CEPA dnes preto v tejto veci podali podnet na Ombudsmana EÚ. Banka totiž podľa nich porušila vlastnú smernicu o zverejňovaní informácií čím vytvorila nebezpečný precedens v oblasti transparentnosti verejných inštitúcií EÚ.