28.11.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

Rozpory medzi politikou EÚ v oblasti dopravy a ochrany prírody

Nesúlad medzi dopravnou politikou Európskej únie (EÚ) a legislatívou EÚ na ochranu prírody sú predmetom novej publikácie piatich medzinárodných mimovládnych organizácií (MVO): Transport and Environment, World Wildlife Fund, BirdLife International, Friends of the Earth a CEE Banwatch Network.

Publikácia s názvom “Rozpory medzi TEN-T a ochranou prírody“ je reakciou MVO na pripravovanú revíziu Transeurópskych dopravných sietí (TEN-T) a návrh prioritných dopravných projektov Európskej komisie. Materiál upozorňuje na konflikt medzi budovaním TEN-T v kandidátskych krajinách a Európskou sústavou chránených území známych pod názvom NATURA 2000.

Správa sa podrobnejšie zaoberá šiestimi prípadmi (1):

- kanálom Dunaj–Odra–Labe na území Slovenska, Poľska, Českej republiky, Rakúska a Nemecka;
- diaľnicou v úžine Kresna v Bulharsku;
- cestou D47 a R 37 v Českej republike;
- diaľnicami č.2, M3 a č.47 v Maďarsku;
- projektom Via Baltica v Poľsku.

Uvedené projekty ohrozujú najmenej 29 už existujúcich alebo navrhovaných území NATURA 2000. Vo všetkých ohrozených územiach sa vyskytuje množstvo rastlinných a živočíšnych druhov chránených legislatívou Európskej únie.

Pre Slovensko je najväčším ohrozením plánovaný kanál Dunaj-Odra-Labe, ktorého výstavba je zakotvená v Koncepcii rozvoja vodnej dopravy Slovenskej republiky. Jeho realizácia by na Slovensku nevratne poškodila prirodzený vodný režim rieky Morava a jej hydrologický systém. Zároveň by došlo k zničeniu unikátneho prírodného bohatstva nivy Moravy, ktorá je jedným z posledných prirodzených záplavových území riek na Slovensku.

Podľa Rastislava Rybaniča zo Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku „niva Moravy má nesmierny význam aj pre ľudí. Vypočítali sme, že niva Moravy prečistí toľko vody ako čistiareň odpadových vôd pre vyše 200.000 obyvateľov, čo je približne jedna pätina bratislavského kraja. Niva je zároveň významným hniezdiskom a zimoviskom ohrozených druhov vtákov.“

Dve zo šiestich uvedených konfliktných miest sa nachádzajú medzi prioritnými projektami v rámci TEN-T identifikovanými v správe bývalého komisára Karla Van Mierta, ktorá bola nedávno prezentovaná Európskej komisii (2). Väčšine z týchto projektov už boli prisľúbené prostriedky EÚ prípadne sa očakáva ich pridelenie zo štrukturálnych fondov a z Kohézneho fondu alebo podpora z Európskej investičnej banky. Prioritné projekty z tzv. Van Miertovej správy sú odporúčaniami na revíziu TEN-T, ktorá má byť publikovaná v septembri 2003. MVO vyslovili vážne znepokojenie nad tým, že nebola posúdená kompatibilita dopravných projektov EÚ s celoeurópskou sústavou chránených území NATURA 2000.

„Hoci kanál Dunaj-Odra-Labe nebol identifikovaný medzi prioritnými dopravnými stavbami, ktoré budú podporené z fondov EÚ, stále je tu aktuálna hrozba výstavby vodnej nádrže Wolfsthal, ktorá je prvým krokom k jeho realizácií“, hovorí Milan Janák z Daphne – Inštitútu aplikovanej ekológie.

V rámci nadchádzajúceho procesu revízie TEN-T, MVO Európskej komisii odporúčajú (3):

- Komisia by mala zabezpečiť úplne Strategické environmentálne hodnotenie celej TEN-T.
- Budovanie TEN-T musí byť v súlade s environmentálnou legislatívou EÚ. (4)
- Žiadne fondy EÚ (vrátane fondov spravovaných EIB) nesmú byť použité na projekty ohrozujúce sústavy NATURA 2000.

MVO vyzývajú Európsku Komisiu, Európsky Parlament a vlády členských krajín rešpektovať tieto odporúčania s cieľom predísť nevratnému zničeniu území európskeho významu z hľadiska ochrany prírody. Dopravná politika EÚ podľa nich nesmie ísť na úkor európskej politiky v oblasti ochrany prírody.


Bližšie informácie:
Daphne/WWF: Milan Janák, 02/65412133, e-mail:  Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
SOVS/BirdLife International: Rastislav Rybanič, 02/55422185, e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
CEPA/Priatelia zeme Slovensko/Bankwatch Network: Katarína Lukáčova, 048/4193324, e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.


(1) Kanál Dunaj-Odra-Labe:
Plány na prepojenie riek Labe a Odra s Dunajom uvažujú s vytvorením dvoch masívnych kanálov, ktoré by narušili prirodzený tok rieky a hydrologický režim týchto ale aj priľahlých riek. Ak by bol kanál postavený, mal by zničujúce dôsledky na 18 významných vtáčích území pozdĺž riek Odra, Morava, Dunaj a tiež 61 existujúcich chránených území. Výstavba tohto diela by nebola možná bez značnej finančnej injekcie z fondov EÚ.

Úžina v Kresne, Bulharsko:
Úžina v Kresne je 17-km dlhé skalnaté údolie na juhozápade Bulharska, ktoré je domovom veľkého množstva rastlinných a živočíšnych druhov európskeho významu ohrozených výstavbou diaľnice. Hlavná cesta a železnica medzi mestami Sofia v Bulharsku a Thessaloniki v Grécku, ktoré sú súčasťou Helsinského dopravného koridoru č. IV, v súčasnosti pretínajú úžinu. Plány na výstavbu diaľnice v úžine ohrozujú unikátne prírodné bohatstvo a krajinu v oblasti chránenej bulharskými zákonmi, ktorá je aj navrhovaným územím NATURA 2000.

Diaľnica D47, Česká republika:
Podľa existujúcich plánov sa má v rámci siete TEN-T vybudovať diaľnica z Ostravy cez poľskú štátnu hranicu (koridor č. IV, vetva B medzi Ostravou a Katovicami). Česká vláda plánuje vybudovať diaľnicu vydaním dlhopisov a za použitia fondov z Európskej investičnej banky. Podľa súčasných plánov by výstavba vážne ohrozila významné vtáčie územie, ktoré je navrhnuté ako špeciálna ochranná oblasť (tzv. SPA - Special Protection Area – územie chránené podľa Smernice EHS o ochrane voľne žijúcich vtákov). Lokalita je významná kvôli hniezdeniu ohrozených druhov chrapkáča poľného, kane močiarnej, včelára a rybárika.

Cesta R 35, Česká republika:
Rýchlostná komunikácia spájajúca Olomouc s nemeckou štátnou hranicou (v okolí Hrádku nad Nisou), pretínajúca regióny Hradca Králové a Pardubíc, je súčasťou plánovanej siete TEN-T. Projektovaná trasa cesty prechádza cez významné vtáčie územie a SPA Komarov, ktoré je jediným územím v Českej republike navrhnutým na ochranu zimujúcich populácií kane sivej a myšiarky močiarnej.

Diaľnice v Maďarsku:
Podľa nedávnej štúdie maďarskej environmentálnej organizácie MME/BirdLife Maďarsko, realizácia súčasného návrhu siete TINA/TEN-T v Maďarsku predstavuje ohrozenie štyroch významných vtáčích území európskeho významu. Na všetkých týchto územiach sa nachádzajú významné populácie globálne ohrozených druhov zahrnutých v prílohe I. Smernice EHS o ochrane voľne žijúcich vtákov (drop fúzatý, chrapkáč poľný a orol kráľovský).

Via Baltica, Poľsko:
Environmentálne MVO sú znepokojené možným vplyvom výstavby cestného koridoru Via Baltica (Helsinský Koridor č. I z Helsínk do Varšavy) v Poľsku na štyri územia európskeho významu z hľadiska ochrany vtákov, ostatných živočíchov, rastlín a biotopov. V ohrozených územiach (močiare v údolí Biebrzy a v Narewy, Augustow a Lesy v Knyszyne) sa nachádzajú významné populácie ohrozených druhov losa, vlka a rysa.


(2) Dva projekty identifikované v správe Van Mierta s významným predpokladaným vplyvom na prírodu sú: Zoznam Prioritných projektov - projekt číslo 2 „Eliminácia prekážok v úseku Rýn- Mohan – Dunaj“ a projekt číslo 17 „Diaľnica Grécko/Bulharská hranica-Sofia-Nadlac (Budapešť/Konstanta)


(3) Trans-európske dopravné siete: Možnosti pre udržateľnú budúcnosť (Transport and Environment, Priatelia zeme, CEE Bankwatch Network, BirdLife International, WWF) Apríl 2003 http://www.t-e.nu/Publications/2003Pubs/T&E03-2.pdf


(4) Predovšetkým: Ramcová smernica o vodách (2000/60/EC), Smernica o vtákoch (79/409/EHS), Smernica o biotopoch (92/43/EHS)

Search