24.11.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

Stratégia socio-ekonomickej integrácie rómskych komunít v BSK

Úrad splnomocnekyne vlády SR pre rómske komunity, prostredníctvom svojich regionálnych kancelárií v Banskej Bystrici a Rimavskej Sobote, inicioval vytvorenie Stratégie sociálnej a ekonomickej integrácie rómskych komunít v Banskobystrickom samosprávnom kraji na obdobie 2007 – 2013. Cieľom tejto iniciatívy je analýza existujúceho stavu, sformulovanie postupu ako zlepšiť životné podmienky rómskych komunít na úrovni kraja a náčrt podnetov pre čo najlepšie a najefektívnejšie využitie finančných prostriedkov na tento účel.


/koncepcia final aug07.pdf Stratégia sociálnej a ekonomickej integrácie rómskych komunít v BSK na obdobie 2007 - 2013.pdf [1.17 MB]
/koncepcia prilohy final aug07.pdf Prilohy.pdf [2.32 MB]

Dokument je výsledkom dvojročnej spolupráce neformálneho medzisektorového regionálneho partnerstva. Jeho prípravu facilitovali organizácie Partners for Democratic Change Slovakia (Bratislava) a Priatelia Zeme–CEPA (Ponická Huta). Na vypracovaní dokumentu sa podieľali rôzne inštitúcie štátnej správy, regionálna a miestne samosprávy, odborné inštitúcie a mimovládne organizácie pôsobiace v Banskobystrickom kraji. Tieto organizácie vytvorili Riadiacu skupinu zloženú z 31 odborníkov, ktorá vytýčila tieto prioritné oblasti:
  • vzdelávanie
  • zamestnanosť
  • zdravie a spôsob života
  • bývanie a infraštruktúra
  • kultúra a sebauvedomovanie Rómov
  • vzájomné akceptovanie Rómov a majority
  • rozvoj rómskych iniciatív a osobností
  • udržateľná sieť inštitucionálnych kapacít
  • prevencia protispoločenskej činnosti

Pre každú oblasť bola vytvorená samostatná pracovná skupina a do každej z nich boli prizvaní ďalší odborníci a zástupcovia Rómov, ktorí vypracovali stratégiu pre danú oblasť na obdobie 2007- 2013 a akčný plán na najbližšie dva roky. Vzhľadom na množstvo chýbajúcich vstupných údajov sa uskutočnilo niekoľko dodatočných prieskumov, ktorých závery sú prílohou dokumentu.

Aby sa zo stratégie nestal iba jeden z ďalších „šuplíkových materiálov“, je potrebné zabezpečiť, aby sa realizácia stanovených cieľov aj akčných plánov dobre koordinovala, priebežne monitorovala a vyhodnocovala a aby sa závery stratégie v prípade potreby aktualizovali. K tomu je potrebné:

  • vytvoriť funkčný sekretariát poskytujúci administratívnu podporu Riadiacej skupine a tiež kontaktný bod pre všetkých partnerov a subjekty zainteresované do realizácie akčných plánov,
  • organizovať stretnutia Riadiacej skupiny,
  • usmerňovať činnosť partnerov pri implementácii akčných plánov, vyhľadávať potencionálnych realizátorov tých úloh, pri ktorých neboli jasne definovaní garanti a partneri,
  • priebežne monitorovať a každý polrok vyhodnocovať plnenie akčných plánov, dokumentovať reálne výstupy, dopady a vplyvy koncepcie a poskytovať spätnú väzbu a podnety pre Riadiacu skupinu,
  • aktualizovať analytickú a strategickú časť v prípade zmeny východiskovej situácie, realizovať doplnkové prieskumy v prípade potreby,
  • distribuovať a propagovať stratégiu na rôznych úrovniach,
  • zabezpečiť funkciu hovorcu celej iniciatívy, resp. zástupcu pre médiá, štátnu a verejnú správu a partnerov.

Koordinujúca inštitúcia by mala prevziať zodpovednosť za komplexnosť a odbornú úroveň materiálov, ale nemôže zodpovedať za výsledky práce partnerov. Takáto inštitúcia musí spĺňať nasledovné kritériá:

  • musí byť dobre zorientovaná v doterajšom procese tvorby stratégie a akčných plánov,
  • mala by byť v ňom od začiatku aktívna a mala by disponovať dostatočnými personálnymi a finančnými kapacitami na koordinačnú činnosť,
  • mala by mať dostatočnú legitimitu a byť akceptovaná realizátormi akčných plánov, ich partnermi aj cieľovými skupinami,
  • mala by byť stabilnou inštitúciou nepodliehajúcou účelovým politickým vplyvom (v opačnom prípade by vybraná inštitúcia stratila podporu Riadiacej skupiny),
  • mala by byť dostatočne transparentná a súčasne vplyvná a schopná intervenovať v prospech stanovených strategických cieľov a usmerňovať kroky partnerov tak, aby spoločne smerovali k dosiahnutiu týchto cieľov,
  • mala by mať prístup k potrebným informáciám z rôznych úrovní od národnej po lokálnu.

Za inštitúciu, ktorá jednoznačne spĺňa uvedené kritériá, Riadiaca skupina označila Úrad splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity, resp. jej regionálne kancelárie v Banskej Bystrici a Rimavskej Sobote. Preto Riadiaca skupina požiadala splnomocnenkyňu vlády pre rómske komunity, aby poverila obe regionálne kancelárie uvedenými úlohami.

Riadiaca skupina svoju pozíciu vníma naďalej v plnení funkcie neformálnej platformy reprezentujúcej záujmy regionálneho partnerstva, pokiaľ by nevznikla potreba jej užšej inštitucionalizácie. Jej poslaním by bolo strategické usmerňovanie, poskytovanie podnetov a spätnej väzby pre koordinujúcej inštitúcie na úrovni poradného orgánu. Členstvo v Riadiacej skupine by malo ostať dobrovoľné a individuálne.

 

Search