proti netransparentnosti, zneužívaniu a konfliktu záujmov
pri rozhodovaní o využívaní fondov EÚ v SR
Priatelia Zeme-CEPA, február 2007
Vládou schválené opatrenia sa premietli do ministerských predpisov, manuálov, príručiek a pokynov. Väčšina z nich sa v praxi aj dodržiava. Ale ani po dvoch rokoch od zavedenia týchto pravidiel sa nepodarilo odstrániť všetky nedostatky, z ktorých niektoré sú veľmi závažné. Celé vyhodnotenie zverejníme súčasne s jeho predložením vláde, nasledujúci prehľad sa zameriava iba na problémové časti.
1. Zverejňovanie informácií pre žiadateľov
Pre žiadateľov je podstatné, aby mali včas prístup ku všetkým podstatným informáciám a aby sa po zverejnení tieto informácie už nemenili.
Zistenie: Väčšina informácií je zverejnená, okrem objemov financií určených pre jednotlivé výzvy. Princíp nemennosti podmienok počas vyhlásenej výzvy nie je zverejnený v každej výzve.
2. Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (NFP)
Je dôležité, aby žiadatelia vopred vedeli, aké povinnosti a záväzky pre nich budú z poskytnutia NFP vyplývať.
Zistenie: Zmluvy o poskytnutí príspevku nemajú jednotnú formu a nie sú automaticky zverejnené na webe.
3. Stav čerpania
Žiadateľ by mal vopred vedieť, aký objem finančných prostriedkov je v čase podávania jeho projektu k dispozícii.
Zistenie: U časovo obmedzených výziev sa zväčša neuvádza objem peňazí určených pre výzvu. U priebežných výziev sa v prevažnej miere nezverejňuje aktuálny stav čerpania.
4. Hodnotenie projektov
Zverejnenie spôsobu posudzovania projektu a kritérií hodnotenia je dôležité, aby žiadateľ mal jasnú predstavu, ako bude o jeho projekte rozhodované.
- Posudzovanie administratívnej zhody a odborné posudzovanie projektov
- Opravné prostriedky vo väzbe na kontrolu administratívnej zhody
Zistenie: Väčšina výziev uvádza 10-dňovú lehotu na doplnenie administratívnych nedostatkov, niektoré výzvy túto lehotu presne nešpecifikujú.
- Kritériá hodnotenia projektov
Zistenie: Kritériá hodnotenia boli až na výnimky súčasťou takmer každej výzvy. Avšak štatút a rokovací poriadok hodnotiacej komisie nie sú pri všetkých výzvach zverejnené.
- Výber hodnotiteľov, ich školenia, povinnosti, práva a zodpovednosti
Zistenie: Nie sú zverejňované školenia a hodnotenie hodnotiteľov, ani zmluvy s hodnotiteľmi. Sankcie za porušenie povinností nie sú okrem vylúčenia prevažne žiadne. Odmeňovanie hodnotiteľov nie je zverejnené.
- Právomoc ministra ovplyvňovať výber projektov
Zistenie: Právomoc ministra zasahovať do výberu projektov je uvedená len v niektorých príručkách pre KPP alebo rokovacích poriadkoch.
- Doba posudzovania projektov
Dlhá doba posudzovania môže vážne narušiť plán realizácie projektu a tým ohroziť jeho ciele.
Zistenie: V niektorých prípadoch bola doba posudzovanie projektov neúmerne dlhá v rozpore so zverejnenými harmonogramami schvaľovania projektov (Európsky sociálny fond - ESF až 7 mesiacov, Sektorový operačný program Priemysel a služby, Priorita 2: cca 10 mesiacov). Žiadna z výziev neuvádza predpokladanú alebo maximálnu dobu posudzovania projektov.
- Opravné prostriedky a odvolania žiadateľov
Zistenie: Niektoré RO uvádzajú kontakt na odbory kontroly v prípade sťažností, väčšina výziev však túto informáciu neobsahuje.
5. Konflikt záujmov
Zákaz konfliktu záujmov bol jedným z hlavných bodov vládneho uznesenia. Jeho cieľom je predísť situáciám, kedy by pracovníci, ktorí sú zapojení procesu posudzovania, hodnotenia a rozhodovania o projektoch mohli rozhodnutie ovplyvňovať v záujme predkladateľov projektu.
- Definícia konfliktu záujmov
Zistenie: Definície sú zväčša uverejnené v príručke pre konečných prijímateľov, vo výzve na predkladanie projektov alebo na web stránke príslušného operačného programu. Nie sú však zverejnené sankcie za porušenie konfliktu záujmov (a vymáhateľnosť), nie sú zverejnené informácie o konkrétnom odbore (osobe) na príslušnom RO, ktorý tento problém sleduje.
- Konflikt záujmov v praxi
Zistenie: V praxi sa vyskytli viaceré prípady, kedy osoba, ktorá spolupracovala s RO na implementácii, audite, apod. zároveň spracovávala projekty pre tú istú výzvu (napríklad medializované kauzy o konflikte záujmov týkajúce sa Európskeho sociálneho fondu zverejnené v televízii TA3). Ministerstvá nezverejnili, ako sa s týmito prípadmi vysporiadali a ako boli konkrétni úradníci postihnutí.
6. Monitorovacie výbory (MV)
Úlohou MV je dohliadať na plnenie príslušných programových dokumentov. MV sú dôležitým článkom v procese sledovania vyhodnocovania plnenia cieľov operačných programov. Zároveň sú jediným monitorovacím orgánom, v ktorom majú zastúpenie aj mimovládne organizácie.
Zistenie: Väčšina programov zverejňuje štatút a zoznam členov MV. Zápisy z rokovaní MV sú zväčša zverejnené len v skrátenej forme a nie je možné z nich získať informácie o priebehu rokovania. Monitorovacie správy predkladané členom MV sú prevažne všeobecného charakteru, nerobia sa pravidelne po vyhodnotení každej výzvy. Až na MV pre Kohézny fond zväčša obsahujú len štatistické informácie o čerpaní finančných prostriedkov. Monitorovaciu správu po ukončení výberu projektov vypracúva len MH SR.