(materiál č. MVRR-2006-12350/52578-1 zverejnený do MPK dňa 23. 8. 2006) Pripomienky predkladá: Juraj Zamkovský, výkonný riaditeľ (Priatelia Zeme-CEPA), člen Výboru pre štrukturálne fondy a Kohézny fond
V Banskej Bystrici 29.8.2006 Pripomienka č. 1
Návrh Operačného programu DOPRAVA A INFORMATIZÁCIA SPOLOČNOSTI žiadame upraviť nasledovne (zmena je vyznačená červenou farbou):
Prioritné osi programu |
Opatrenia |
Fond |
1 Modernizácia a rozvoj dopravnej infraštruktúry financované z Kohézneho fondu |
1.1 Modernizácia a rozvoj železničných tratí (TEN -T + ostatné trate v súlade s nariadením pre Kohézny fond) |
KF |
1.2 Výstavba diaľnic (TEN -T) |
||
1.3 Výstavba siete základných verejných terminálov intermodálnej prepravy |
||
2 Modernizácia a rozvoj dopravnej infraštruktúry financované z ERDF |
2.1 Výstavba rýchlostných komunikácií a modernizácia a výstavby ciest I. triedy |
ERDF |
2.2 Rekonštrukcia a modernizácia regionálnych železničných tratí |
||
3 Rozvoj a modernizácia systémov verejnej dopravy |
3.1 Modernizácia, ekologizácia a rozvoj strojového parku a súvisiacej technickej infraštruktúry |
KF/ERDF |
3.2 Modernizácia a rozvoj manažmentu verejnej dopravy (vrátane technického vybavenia) a harmonizácia rôznych druhov verejnej dopravy |
||
4 Informatizácia spoločnosti |
4.1 Efektívna elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb (vrátane informatizácie zdravotníctva) |
ERDF |
4.2 Rozvoj pamäťových a fondových inštitúcií a obnova ich národnej infraštruktúry |
||
4.3 Zvýšenie prístupnosti k širokopásmovému internetu |
||
5 Technická pomoc |
KF/ERDF |
Odôvodnenie: Jedným z hlavných problémov dostupnosti regiónov nie je len dopravná infraštruktúra, ale aj dopravné systémy a manažment verejnej dopravy a súvisiace zariadenia, a to tak v železničnej ako aj autobusovej doprave. Týka sa to predovšetkým marginalizovaných a vidieckych regiónov. Analýzy v NSRR tento problém jasne definujú, avšak navrhovaná sústava priorít ho nerieši dostatočne. Zámerom novej prioritnej osi je zlepšiť dostupnosť služieb vybudovaním integrovanej verejnej dopravy a racionalizovať a ekologizovať dopravu a eliminovať jej nepriaznivé účinky na životné prostredie. Podmienkou podpory by malo byť vypracovanie integrovaného plánu verejnej dopravy. Príjemcami pomoci by mali byť regionálne samosprávy, obce a mestá a ich združenia v spolupráci s prepravcami. Administrátorom by malo byť MDPT.
Keďže oproti súčasnému programovaciemu obdobiu bude v rokoch 2007 - 2013 možné rozvoj verejnej dopravy financovať aj z Kohézneho fondu, Slovenská republika by mala túto možnosť využiť. Výrazne by to prispelo nielen k naplneniu cieľa zvýšiť dopravnú obslužnosť regiónov, ale aj k zníženiu vnútroregionálnych disparít.
Pripomienka č. 2
Zdroje financovania v Operačnom programe ŽIVOTNÉ PROSTREDIE žiadame upraviť nasledovne (zmena je vyznačená červenou farbou):
Prioritné osi programu |
Opatrenia |
Fond |
1 Integrovaná ochrana, racionálne využívanie vôd a integrovaný manažment povodí |
1.1 Zásobovanie obyvateľstva pitnou vodou |
KF/ERDF |
1.2 Odvádzanie a čistenie komunálnych odpadových vôd |
||
1.3 Opatrenia na predchádzanie vzniku povodní a zabezpečenie komplexnej ochrany územia SR pred povodňami |
||
1.4 Sledovanie a hodnotenie stavu povrchových vôd a podzemných vôd |
||
2 Ochrana ovzdušia, ozónovej vrstvy a minimalizácia nepriaznivých vplyvov klimatických zmien vrátane podpory obnoviteľných zdrojov energie |
2.1 Ochrana ovzdušia |
KF/ERDF |
2.2 Minimalizácia nepriaznivých vplyvov klimatických zmien, vrátane podpory obnoviteľných zdrojov energie |
||
2.3 Ochrana ozónovej vrstvy Zeme |
||
3 Odpadové hospodárstvo |
3.1 Podpora technológií minimalizujúcich vznik odpadov pri výrobe |
KF/ERDF |
3.2 Podpora aktivít v oblasti separovaného zberu |
||
3.3 Podpora aktivít na zhodnocovanie odpadov |
||
3.4 Nakladanie s vybranými druhmi nebezpečných odpadov |
||
4 Odstraňovanie environmentálnych záťaží a uzatváranie a rekultivácia skládok odpadov |
4.1Odstraňovanie environmentálnych záťaží a uzatváranie a rekultivácia skládok odpadov |
ERDF |
5 Ochrana a regenerácia prírodného prostredia a krajiny |
5.1 Programy starostlivosti o chránené územia vrátane území NATURA 2000 a programy záchrany pre kriticky ohrozené rastliny a živočíchy vrátane monitoringu druhov a biotopov |
ERDF |
5.2 Infraštruktúra ochrany prírody a krajiny |
||
6 Technická pomoc |
KF/ERDF |
Odôvodnenie: Opatrenia v rámci prioritných osí 1, 2 a 3 musia byť financovateľné tak z KF ako aj ERDF, pretože v prípade ich financovania iba z KF by sa vylúčila podpora veľkého množstva menších regionálnych a lokálnych projektov (vzhľadom na minimálny rozpočtový limit pre projekty financované z KF). Vylúčenie takýchto projektov by mohlo vážne ohroziť plnenie stanovených cieľov v oblasti životného prostredia a prispelo by k prehlbovaniu vnútroregionálnych aj medziregionálnych disparít v oblasti environmentálnej infraštruktúry.
Koncept integrovaného manažmentu povodí je v kontexte prioritnej osi 1 podstatne vhodnejší než koncept protipovodňovej ochrany. Integrovaný manažment povodí zahŕňa popri protipovodňových opatreniach aj mimoriadne dôležité opatrenia na prevenciu vzniku povodní. Zahŕňa teda aj celoplošné opatrenia v povodiach (popri technických opatreniach na tokoch aj poľnohospodárske, lesohospodárske a organizačné opatrenia, opatrenia zamerané na zlepšenie krajinnej štruktúry, atď). Preto je potrebné rozšíriť aj okruh konečných príjemcov pomoci o vlastníkov dotknutých území.
Pripomienka č. 3
Z NSRR schváleného vládou 17. mája 2006 požadujeme v návrhu aktualizácie NSRR zachovať zámer, obsah aj okruh prijímateľov pôvodného opatrenia 1.6. Budovanie kapacít a zlepšenie kvality verejnej správy a neziskových organizácií. Operačný program ZAMESTNANOSŤ A SOCIÁLNA INKLÚZIA preto žiadame upraviť nasledovne (zmena je vyznačená červenou farbou):
Odôvodnenie: Mimovládne neziskové organizácie sa výraznou mierou podieľajú na riešení existujúcich vážnych spoločenských problémov. Pôsobia paralelne popri verejných inštitúciách a v mnohých prípadoch ich činnosť celkom supľujú, prípadne nadlepšujú kvalitu činnosti verejnej správy. Dopĺňajú štát a samosprávy v spoločensky citlivých oblastiach väčšinou tam, kde verejná správa z ekonomických, personálnych, administratívnych a iných dôvodov nestačí, nestíha alebo nemôže efektívne plniť svoje poslanie.
Mimovládne neziskové organizácie sú dôležitým partnerom pre verejnú správu v oblasti verejnej politiky aj preto, že mobilizujú a priťahujú súkromné finančné zdroje na riešenie spoločenských problémov, čím do istej miery kompenzujú chýbajúce alebo nedostatočné verejné zdroje vyčlenené na tieto účely. Tento efekt ešte zvýrazňuje mobilizácia dobrovoľníkov,iniciovanie svojpomocných neplatených všeobecne prospešných aktivít, vytváranie medzisektorových partnerstiev a posilňovanie občianskej angažovanosti. Neodmysliteľnou úlohou mimovládnych neziskových organizácií je aj nezávislá kontrola verejnej správy a súkromného sektora.
Inštitucionálna podpora (tak v rámci cieľa Konvergencia ako aj cieľa Regionálna konkurencieschopnosť a zamestnanosť) umožní mimovládnym neziskovým organizáciám zodpovedne pôsobiť v tvorbe, hodnotení a analýz verejnej politiky na miestnej, regionálnej aj celoštátnej úrovni a tak prispievať k uspokojovaniu potrieb spoločnosti.
Pripomienka č. 4
Operačný program BRATISLAVSKÝ KRAJ žiadame rozšíriť o opatrenie na podporu modernizácie a rozvoja verejnej dopravy nasledovne (zmena je vyznačená červenou farbou):
Prioritné osi programu |
Opatrenia |
Fond |
1 Infraštruktúra |
1.1 Obnova a rozvoj školskej infraštruktúry |
ERDF |
1.2 Podpora investícií do ochrany životného prostredia |
||
1.3 Modernizácia a rozvoj ciest II. a III. triedy |
||
1.4 Modernizácia a rozvoj verejnej dopravy a ekologizácia dopravy |
||
1.5 Regenerácia sídiel |
||
2 Inovácie a informatizácia |
4.1 Inovácie a technologické transfery |
ERDF |
4.2 Informatizácia spoločnosti |
||
3 Technická pomoc |
ERDF |
Odôvodnenie: Stav a funkčnosť verejnej dopravy v Bratislavskom kraji ovplyvňuje aj jeho konkurencieschopnosť. Pod verejnou dopravou nemyslíme iba cestnú infraštruktúru, ale aj manažment verejnej dopravy, jej súvisiace zariadenia, harmonizáciu jej rôznych zložiek a rozvoj ekologických foriem dopravy (napr. cyklistickej a pešej). Zámerom nového opatrenia je zlepšiť dostupnosť služieb vybudovaním integrovanej verejnej dopravy a racionalizovať a ekologizovať dopravu a eliminovať jej nepriaznivé účinky na životné prostredie v kraji.
Napriek tomu, že Návrh aktualizácie NSRR nešpecifikuje podrobnejšie Operačný program Technická pomoc, upozorňujeme na potrebu zabezpečiť z tohto OP podporu budovania decentralizovaných systémov poskytujúcich asisteniu potenciálnym príjímateľom pomoci v zaostávajúcich regiónoch s cieľom sprístupňovať intervencie definované v NSRR a zvyšovať absorpčnú schopnosť takýchto regiónov.
Odôvodnenie: V novom období 2007 – 2013 by malo dôjsť k zmene vo vnímaní poslania technickej pomoci. Základnou úlohou technickej pomoci sa popri rozvoji kapacít verejnej správy potrebných na implementáciu NSRR musí stať aj všestranná podpora cieľových skupín vo verejnom, súkromnom aj mimovládnom sektore s cieľom zvýšiť absorpčnú kapacitu regiónov (najmä marginalizovaných a zaostávajúcich) najmä prípravou efektívnych lokálnych a regionálnych projektov, predchádzaním duplicity a nezdravej konkurencii medzi subjektami v regiónoch, podporou partnerských prístupov a eliminovaním korupčných praktík a konfliktov záujmov. Správne orientovaná technická pomoc môže priniesť nemalé finančné úspory pri príprave projektov. Skúsenosti z iných krajín (napr. z Walesu) svedčia o tom, že sa oplatí vyčleniť časť technickej pomoci do takejto decentralizovanej sústavy kvalitných podporných nástrojov.