Centrum pre podporu miestneho aktivizmu / CEE Bankwatch Network Január 2004 1. Kto a ako riadi stratégiu a aktivity Svetovej banky na Slovensku? Svetová banka (presnejšie inštitúcie patriace do tzv. skupiny Svetovej banky - The World Bank Group) poskytuje úvery, granty a technickú pomoc (školenia, odborníkov a pod.) pre široké spektrum projektov. Úvery sa najčastejšie poskytujú na projekty vládnych reforiem a veľké investičné projekty verejných inštitúcií aj súkromných firiem. Svetová banka (ďalej iba Banka) môže poskytovať podporu projektom iba na žiadosť prijímateľa, t.j. realizátora projektu; Banka však aktívne pôsobí pri vytipovávaní potenciálnych projektov. Rada výkonných riaditeľov Banky, ktorá rozhoduje o poskytovaní grantov a úverov osobitne pre každý projekt, berie do úvahy nielen ekonomickú návratnosť projektov, ale najmä ich súlad s aktuálnou stratégiou Banky pre danú krajinu (tzv. Country Assistance Strategy - CAS alebo CAS Progress Report). 2. Čo je CAS? CAS - Stratégia pomoci krajine - je dôležitý dokument Svetovej banky, ktorý hodnotí vývoj v danej krajine, stanovuje možné aktivity vlády aj Banky pri podpore rozvoja hospodárstva a verejného sektora a obsahuje záväzné kritériá, ktoré musí Banka rešpektovať pri rozhodovaní o úveroch alebo inej podpore projektov v danej krajine. Pre každú krajinu sa vypracováva osobitný CAS, a to zvyčajne na obdobie troch rokov. Obsah CAS prejednáva a schvaľuje Rada výkonných riaditeľov Banky vo Washingtone a je záväzný pre vzťah Banky a krajiny, ktorej sa týka. 3. Čo je CAS Progress Report? CAS Progress Report je osobitná forma CAS. Používa sa vtedy, keď je kurz vývoja a reforiem stanovený v predchádzajúcom CAS stále aktuálny. CAS Progress Report hodnotí pokrok dosiahnutý počas obdobia realizácie opatrení z predchádzajúceho CAS a na jeho základe, s ohľadom na aktuálne zmeny vo vonkajšom aj vnútornom prostredí, stanovuje nové odporúčania pre vládu danej krajiny a nové záväzné opatrenia pre aktivity Banky v krajine. CAS Progress Report je tiež platný 3 roky a schvaľuje ho Rada výkonných riaditeľov Banky. Niekedy sa zvykne nazývať aj CAS Update. 4. Čo je obsahom CAS / CAS Progress Report? CAS / CAS Progress Report: - obsahuje hodnotenie vývoja a aktuálneho stavu v hlavných sektoroch hospodárstva, nevýrobných sektoroch financovaných zo štátneho rozpočtu a v sektore verejných financií; - obsahuje návrhy potrebných reforiem a opatrení v jednotlivých sektoroch; - určuje sektory, do ktorých je Banka ochotná poskytnúť úvery a inú formu pomoci (sektory sú zoradené podľa priorít, pričom dokument uvádza očakávané efekty podpory); - stanovuje minimálne podmienky, ktoré musí krajina plniť, aby získala úvery a inú formu pomoci zo strany Banky; - určuje podmienky, plnenie ktorých ovplyvní hornú hranicu finančných prostriedkov, ktoré Banka na úvery a inú formu pomoci pre krajinu vyčlení; - usmerňuje politiku vlád – súlad vládnej politiky s usmerneniami uvedenými v CAS je podmienkou spolupráce krajiny s Bankou a ovplyvňuje hodnotenie krajiny medzinárodnými inštitúciami a finančnými trhmi, často podmieňuje aj prístup vlád k úverom na medzinárodných finančných trhoch. CAS / CAS Progress Report sa zvyčajne skladá zo štyroch kapitol: - Východisková situácia krajiny; - Náčrt makroekonomického výhľadu krajiny; - Hodnotenie vládneho programu; - Stratégia pomoci skupiny Svetovej Banky pre danú krajinu počas platnosti CAS / CAS Progress Report, a identifikácia ”aktivačných bodov” (tzv. triggers) určujúcich veľkosť a rozloženie úverových prostriedkov. 5. Aký je vplyv CAS / CAS Progress Report na ekonomickú politiku štátu? Vplyv CAS na ekonomickú a rozvojovú politiku v štáte je značný najmä v rozvojových krajinách, v krajinách s transformujúcou sa ekonomikou, v štátoch s veľkými rozpočtovými deficitmi a s dlhodobým nedostatkom verejných financií na reformy a verejné projekty, a taktiež v krajinách so slabou vládou. Banka pri presadzovaní reforiem veľmi úzko spolupracuje s Medzinárodným menovým fondom (MMF), pričom spoločným cieľom oboch inštitúcií je čo najväčšia liberalizácia ekonomiky a obmedzenie vplyvu vlád na sektor trhového hospodárstva. Čím intenzívnejšia je spolupráca medzi daným štátom a MMF, tým väčší je aj vplyv opatrení CAS na rozhodnutia vlády. Vlády, ktoré nemajú, alebo si nevedia z domácich zdrojov zaobstarať finančné zdroje na realizáciu ekonomických reforiem, sa obvykle podriaďujú podmienkam Svetovej banky stanoveným v CAS a jeho neskorším aktualizáciám vo forme CAS Progress Report. Často sa stalo, že vlády akceptovali odporúčania MMF a Banky, aj keď mali preukazateľne negatívny dopad na sociálnu situáciu v krajine. Prijatie podmienok MMF a Svetovej banky vystavuje vlády riziku nemožnosti zmeny ”ekonomického kurzu”, pretože obe finančné inštitúcie v prípade nedosahovania očakávaných výsledkov zvyčajne požadujú ešte tvrdšie a rýchlejšie reformy v prospech liberalizácie ekonomiky. Slovenská republika úzko spolupracuje so vetovou bankou aj MMF, obzvlášť po roku 1998. Od Banky si zaobstarala viacero úverov – napr. na oddĺženie komerčných bánk pred ich privatizáciou, reformu riadenia verejných financií, dôchodkovú reformu, reformy v sektore zdravotníctva a iné. Vzhľadom k tomu, že väčšina Bankou podporených reforiem je ešte iba v ich úvodných fázach a vláda plánuje nové reformy, na realizáciu ktorých nemá vlastné prostriedky, bude vplyv ustanovení nového CAS Progress Report na ekonomickú a rozvojovú politiku na Slovensku veľmi veľký. 6. Kto a ako pripravuje CAS / CAS Progress Report? Dokumenty CAS / CAS Progress Report pripravuje tím analytikov Svetovej Banky. Časť z nich Banka vyšle priamo do danej krajiny. Pri tvorbe CAS zohrávajú dôležitú úlohu aj zamestnanci miestnych a regionálnych kancelárií Banky, ktorí proces tvorby riadia. Tím, ktorý pripravuje obsah CAS, do značnej miery vychádza z podkladov MMF a rôznych oddelení washingtonskej centrály Banky a tiež z informácií, ktoré zistí počas svojích misií v krajine a počas návštev a konzultácií s predstaviteľmi ministerstiev a iných inštitúcií v krajine. Vďaka silnej kritike netransparentnosti a nedemokratických praktík Banky zo strany medzinárodnej verejnosti sa v posledných rokoch časť procesu tvorby CAS / CAS Progress Report postupne otvára aj tým, ktorých sa navrhované reformy priamo dotýkajú: samosprávam, akademickej obci, odborom a mimovládnym organizáciám. Tieto subjekty zatiaľ získali možnosť zúčastniť sa aspoň konzultácií, na ktorých sa o obsahu CAS / CAS Progress Report diskutuje. 7. Čo je Development Policy Review? Tvorbe záväzných dokumentov CAS alebo CAS Progress Report zvyčajne predchádza tvorba analytických dokumentov, ktoré Banka súhrnne nazýva Ekonomické a odvetvové činnosti (Economic and Sector Work - ESW). ESW poskytujú dôležitý signál o zámeroch a dlhodobých prioritách Banky, a tvoria dôležitý podkladový materiál pre tvorcov CAS / CAS Progress Report. Základom ESW je tzv. Prehľad rozvojovej politiky (Development Policy Review), ktorý obsahuje hodnotenie vývoja a aktuálneho stavu v hlavných sektoroch hospodárstva, nevýrobných sektoroch financovaných zo štátneho rozpočtu a v sektore verejných financií. Development Policy Review je na rozdiel od CAS a CAS Progress Report nezáväzným dokumentom. Development Policy Review týkajúci sa Slovenskej republiky vydala Banka v novembri 2002. Dokument je zverejnený na internetovej stránke Svetovej banky na Slovensku http://www.worldbank.sk/Data/dprmain.doc. Jeho slovenský názov je “Slovenská republika – prístupový proces do EÚ (Prehľad rozvojovej politiky)” a je prístupný na internetovej adrese http://www.worldbank.sk/Data/prist-proces-do-EU.pdf, resp. je možné si ho vyžiadať na adrese kancelárie Svetovej banky v Bratislave. 8. Aké sú možnosti účasti občianskych organizácií v procese prípravy stratégie Banky v ich krajine? V polovici 90-tych rokov umožnila Banka tvorcom CAS konzultovať jeho obsah s vládami, inštitúciami a občianskymi organizáciami. Cieľom konzultácií bolo predovšetkým predchádzať očakávaným protestom proti aktivitám Banky zo strany verejnosti. Konzultácie boli zvyčajne organizované iba v hlavnom meste, boli vedené pracovníkmi Banky, a ich obsahom boli najmä prezentácie predstaviteľov Banky. Silnejúci tlak občianskych organizácií prinútil Banku v ostatných rokoch zmeniť prístup ku konzultáciám, a v súčasnosti im Banka pripisuje čoraz väčší význam. Konzultácie sú organizované transparentnejšie, vedú ich nezávislí facilitátori, uskutočňujú sa aj mimo hlavných miest a účastníkom sú poskytované potrebné podklady v istom časovom predstihu. Už pred samotnými konzultáciami môžu občianske organizácie, ktoré priebežne pripravujú vlastné pozičné dokumenty o situácii, vývoji a návrhoch týkajúcich sa sektoru ich pôsobnosti, zaslať tieto dokumenty miestnej kancelárii Svetovej banky. Tá zvyčajne zabezpečí ich preklad do angličtiny a ich zaslanie pracovníkom tímu Banky, ktorý bude pripravovať obsah CAS / CAS Progress Report (Centru pre podporu miestneho aktivizmu to potvrdili zamestnanci bratislavskej kancelárie Banky). Vďaka zverejňovaniu dokumentov ESW (napr. Development Policy Review) môžu občianske organizácie predvídať budúce priority a aktivity Banky v oblastiach, ktorým sa venujú. Reakcie na obsah dokumentov ESW sa taktiež môžu zasielať miestnej kancelárii Banky, ktorá musí zabezpečiť, aby sa dostali ku kompetentným osobám. Včasným poskytnutím takýchto informácií je možné predísť tomu, aby si Banka v krajine naplánovala také operácie, ktoré sú z pohľadu občianskej spoločnosti neprijateľné. 9. Kedy a ako prebiehajú konzultácie Banky s občianskymi organizáciami? Po tom, ako analytici Banky pripravia návrh znenia CAS a prekonzultujú ho s vládou, zvoláva Banka konzultácie s predstaviteľmi odborov, samospráv, vedeckej a akademickej obce, asociácií zamestnávateľov a mimovládnych organizácií. Pre spôsob výberu účastníkov, vedenie konzultácií a spôsob zohľadňovania pripomienok nemá Banka žiadne záväzné smernice. Organizácia, priebeh a význam konzultácií sú priamo závislé na prístupe tímu pracovníkov Banky pre danú krajinu. V prípadoch, keď konzultácie znamenajú dôvod na zásadné zmeny v návrhu znenia CAS / CAS Progress Report, môže Banka po zapracovaní návrhov a pripomienok získaných počas konzultácií zorganizovať druhé kolo konzultácií. Po konzultáciách autorský tím uzavrie text CAS a pošle ho na schválenie Rade výkonných riaditeľov Banky. Po schválení v Rade je CAS oficiálne platný a pre Banku a danú krajinu záväzný. Predpokladmi úspechu občianskych organizácií na konzultáciách sú efektívna koordinácia, dobrá informovanosť o kompetenciách a aktivitách Banky, predkladanie vecne správnych a konštruktívnych návrhov, prezentácia jasných požiadaviek, taktické vystupovanie, odmietnutie pokusov o zavádzanie zo strany predstaviteľov Banky, dôsledné písomné záznamy o reakciách predstaviteľov Banky a nadviazanie písomného kontaktu s Bankou po ukončení konzultácií. Ak mimovládne organizácie dokážu nadviazať s Bankou včasný kontakt a vytvoriť na ňu dostatočný tlak, môžu do rozvojovej agendy v štáte presadiť aj také pozitívne prvky, ktoré samotná vláda odmieta z dôvodu nedostatku zdrojov. Presadením kvalitného návrhu do dokumentu alebo agendy Banky sa významne zvýši aj kredit občianskej organizácie v očiach vlády, čo môže organizácií poskytnúť nové možnosti. 10. Kedy sa uskutoční proces aktualizácie stratégie Svetovej banky na Slovensku? Aktuálny CAS pre Slovensko platí pre roky 2001-03. V druhej polovici roka 2003 začala Banka prípravy CAS Progress Report, ktorý bude platný a záväzný pre obdobie rokov 2004-06. Prvý návrh CAS Progress Report mal byť zverejnený koncom novembra 2003. Konzultácie s predstaviteľmi odborov, samospráv, vedeckej a akademickej obce, asociácií zamestnávateľov a mimovládnych organizácií boli pôvodne plánované na druhú polovicu januára 2004. V novembri 2003 však Banka oznámila oneskorenie v procese tvorby CAS minimálne o 2 mesiace. Predbežne je naplánované uskutočnenie spoločného stretnutia so zástupcami všetkých typov organizácií (MVO, odbory, akademické a vedecké inštitúcie atď.) v Bratislave a v dvoch ďalších mestách. Stretnutia budú facilitované nezávislým odborníkom a mimovládnym organizáciám, ktoré prejavia záujem zúčastniť sa ich, budú dané k dispozícii potrebné podklady minimálne mesiac pred stretnutím. Centrum pre podporu miestneho aktivizmu, ktoré celý proces pozorne sleduje, bude o ňom prinášať aktuálne informácie prostredníctvom internetového denníka Changenet (www.changenet.sk).
Pripomíname, že procesu aktualizácie Stratégie Svetovej banky pre Slovensko pre roky 2004-06 sa môžu mimovládne organizácie zúčastniť už teraz tak, že svoje podnety a pozičné dokumenty v príslušnej oblasti (včítane návrhov pre Banku) zašlú buď priamo kancelárii Svetovej banky na Slovensku (Grosslingova 35, 811 09 Bratislava, tel. 02/59 337 317 (427,417), fax. 02/59 337 450) alebo Centru pre podporu miestneho aktivizmu, ktoré sa podujalo koordinovať postup organizácií podporujúcich udržateľný rozvoj na Slovensku.
Bližšie informácie:
Ing. Peter Mihók Centrum pre podporu miestneho aktivizmu (CEPA) Komenského 21, 974 01 Banská Bystrica tel: 048-4123859 Email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. Web: http://www.cepa.sk/ekon/