Tento materiál je prvým podnetom organizácií združených do asociácie Priateľov Zeme k procesu konzultácií o CAS [ide o dokument Svetovej banky, ktorý bude obsahovať operácie banky v SR období rokov 2004-06].
Podrobné pripomienky a odporúčania mimovládnych organizácií budú nasledovať po naštudovaní pracovnej verzie CAS-u. Spoločensko-politický kontext Odporúčame pracovnému tímu Svetovej banky, aby pri príprave CAS Progress Report zohľadnil nasledujúce fakty: - Súčasná vládna koalícia čelí silnému poklesu verejnej podpory (vyplýva to z reprezentatívnych prieskumov verejnej mienky). Pokles je spôsobený neprispôsobením štrukturálnych reforiem situácii väčšiny stredných a nižších vrstiev obyvateľstva. - Boj s korupciou a klientelizmom nie je dostatočný, pričom mnohé transformačné procesy (napr. privatizácia, decentralizácia, atď.) boli spustené pred vybudovaním inštitúcií a vytvorením mechanizmov schopných čeliť ekonomickému a politickému zneužívaniu týchto procesov a korupcii. - Rozhodovanie o dôležitých vládnych koncepciách a stratégiách s dlhodobým dopadom na celú spoločnosť je netransparentné, neparticipatívne a nepredchádzajú mu žiadne strategické analýzy environmentálnych, sociálnych a regionálnych vplyvov, ktoré by boli podrobené dôslednému verejnému posúdeniu (kabinetné programovanie štrukturálnych operácií 2004-2006 nevynímajúc). - Tvrdé zásahy do sociálnej siete, ktorých deklarovaným cieľom je úspora verejných financií, ostro kontrastuje s neefektívnym zvyšovaním objemu priamych a nepriamych subvencií a zvýhodnení v prospech veľkých zahraničných investorov zameraných na export. - Reálny rast počtu novovzniknutých pracovných miest nie je hlavným faktorom poklesu oficiálnej miery nezamestnanosti. - Mnohé opatrenia vlády (vrátane politiky podpory zahraničných investícií) prispievajú k ďalšiemu prehlbovaniu regionálnych disparít. - Nebol dosiahnutý žiadny pokrok pri presadzovaní environmentálnej udržateľnosti sektorov energetiky a dopravy (napríklad ambiciózny vládny program výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií nie je opodstatnený potrebami vyplývajúcimi zo súčasnej a očakávanej hustoty premávky, pričom jeho výsledkom je ďalší rast zahraničného dlhu štátu). Odporúčania týkajúce sa budúcich operácií Svetovej banky na Slovensku Operácie Banky definované v CAS 2004-2006 by mali rešpektovať nasledujúce potreby: Zvyšovanie kapacít verejného sektora a zlepšovanie riadenia Transparentné, erudované a demokratické verejné inštitúcie sú základnou podmienkou k začatiu štrukturálnych reforiem. Práve tieto vlastnosti najviac chýbajú verejným inštitúciám na Slovensku a preto je nevyhnutná opatrnosť pri udeľovaní práv a zodpovedností týmto inštitúciám. Technická pomoc je dôležitá, avšak twinningové programy s inštitúciami v krajinách, kde systém funguje dobre, by mali byť preferované pred misiami “tajných” expertov. Je dôležité zabezpečiť transparentnosť v programoch technickej pomoci. Znižovanie nezamestnanosti Toto je najnaliehavejšia úloha na ozdravenie slovenskej ekonomiky a zabezpečenie jej rozvoja. Opatrenia na znižovanie nezamestnanosti však musia byť v súlade s princípmi trvalej udržateľnosti. Nové pracovné príležitosti musia byť tvorené decentralizovane, s dôrazom na sociálne a ekonomicky najproblémovejšie regióny, predovšetkým vidiecke, a mali by sa opierať o tradičný lokálny potenciál a potreby. Opatrenia by nemali podporovať neopodstatnenú koncentráciu pracovných miest zameranú na export, ale mali by maximálne podporovať lokalizované/regionalizované cykly výroby a spotreby. Podporné programy Svetovej banky v tomto smere (vrátane grantov a pôžičiek realizovaných prostredníctvom úverových liniek pre komerčné banky a verejné inštitúcie) by mohli vhodne dopĺňať nedostatočné verejné zdroje na spolufinancovanie rozvoja vidieckych regiónov z fondov EÚ, za podmienky zabezpečenia transparentnosti a spoluúčasti miestnych subjektov. Vytvorenie podmienok pre reformy Predtým, ako sa začnú realizovať akékoľvek spoločensky rizikové ekonomické reformy, je nevyhnutné eliminovať podmienky pre ich zneužívanie a korupciu. V tomto smere musí byť vytvorené priaznivé legislatívne prostredie a musí byť dokončená reforma súdnictva, musia byť potvrdené a udržané očakávané pozitívne výsledky týchto zmien, a až potom je možné iniciovať štrukturálne reformy akými sú privatizácia strategických štátnych aktív, privatizácia vodárenstva, dôchodková reforma a ďalšie. Koncepcia sociálne rizikových reforiem musí byť výsledkom otvoreného procesu konzultácií so všetkými zainteresovanými/dotknutými stranami včítane verejnosti, s jasnými pravidlami a bez časového stresu. Uplatňovanie princípu prevencie Stratégie na zmierňovanie sociálnych dopadov a redukcie chudoby musia byť implementované prv, než sa začnú realizovať rizikové transformačné procesy. Namiesto prijímania opatrení ex-post na elimináciu sociálnych a environmentálnych dopadov a chudoby spôsobených reformami, je potrebné zaviesť dôsledný systém prevencie ich vzniku s dôrazom na ekonomicky marginalizované regióny. Banka by mala aktívne uplatniť princípy udržateľného rozvoja do svojich operácií v rámci CAS 2004-2006. V praxi to napríklad znamená na jednej strane odmietnutie podpory pre neudržateľné spôsoby získavania energie či neudržateľný diaľničný program, na strane druhej aktívnu podporu využívania obnoviteľných energetických zdrojov či systému verejnej dopravy. Svetová banka by nemala presadzovať zvyšovanie závislosti slovenskej ekonomiky na produkcii pre export na nestabilné medzinárodné trhy, a namiesto toho by mala aktívne podporovať zvyšovanie miery ekonomickej sebestačnosti prostredníctvom uspokojovania miestnych potrieb z lokálnych zdrojov. Banka by nemala podmieňovať svoju pomoc Slovensku splnením tvrdých ekonomických limitov, ale dôsledným uplatňovaním princípov transparentnosti, participácie, udržateľnosti a realizáciou otvoreného procesu posudzovania strategických, environmentálnych a sociálnych dopadov každej bankou podporenej operácie. Banka by mala, ako osobitnú súčasť CAS Progress Report navrhnúť proces nezávislého strategického posúdenia doterajších štrukturálnych reforiem, ktoré boli na Slovensku ňou iniciované alebo podporované (vrátane operácií realizovaných v rámci predchádzajúceho CAS-u). Takýto proces by mal byť otvorený a demokratický (s účasťou mimovládnych organizácií) a mal by ho realizovať nezávislý tím expertov. Juraj Zamkovský, výkonný riaditeľ CEPA, v mene Priateľov Zeme Slovensko.