Predstavitelia mimovládnych organizácií (MVO), združení v nezávislom monitorovacom výbore pre fondy EÚ, považujú štrukturálne fondy za jeden z kľúčových nástrojov na zastavenie procesu prehlbovania rozdielov medzi regiónmi Slovenska a hospodárskeho zaostávania najmä vidieckych oblastí. Podľa nich MVO pozorne sledujú proces príprav Slovenskej republiky na využívanie štrukturálnych fondov EÚ v rokoch 2004 až 2006 a aktívne sa doň zapájajú. MVO sú však vážne znepokojené informáciami o odporúčaniach Európskej komisie (EK) zredukovať počet priorít a opatrení zameraných na podporu miestneho rozvoja a poľnohospodárstva v programovacích dokumentoch pre štrukturálne fondy a presunúť časť plánovaných finančných prostriedkov z tejto oblasti v prospech infraštruktúrnych projektov. Návrh EK je údajne motivovaný snahou zabezpečiť dostatočnú absorbčnú kapacitu Slovenska, čo inými slovami znamená vyčerpanie všetkých prostriedkov vyčlenených zo štrukturálnych fondov pre Slovensko po jeho vstupe do EÚ. Absorbčná kapacita sa však podľa MVO nemôže povýšiť na jediný a dominantný verejný záujem na strane Slovenska. Naopak, mnohé príklady z rôznych krajín svedčia o tom, že nevhodne využitá zahraničná pomoc môže mať pre krajinu z dlhodobého hľadiska negatívnejšie dopady, ako pomoc nevyužitá. Prvoradým verejným záujmom podľa MVO je preto efektívne a zmysluplné využitie verejných fondov na demokraticky a transparentne zvolené spoločenské priority. Stanovenie takýchto priorít bolo cieľom takmer dvojročného programovacieho procesu, do ktorého Slovenská republika investovala značné finančné prostriedky a kapacity. Oklieštenie plánovanej finančnej podpory pre rozvoj regiónov by zásadným spôsobom zmenilo výsledky celého doterajšieho programovacieho procesu. Ak by sa vláda SR pre takýto krok rozhodla, sama by spochybnila nielen samotný zmysel a kvalitu tohto procesu, ale aj význam a dôveryhodnosť oficiálnych analýz, koncepcií a stratégií, na základe ktorých sa programovacie dokumenty pre štrukturálne fondy pripravovali. Štrukturálne fondy sú nástrojom regionálnej politiky EÚ, ktorej cieľom je podpora zaostávajúcich regiónov a vyrovnávanie rozdielov medzi prosperujúcimi a znevýhodnenými oblasťami vrátane vidieka. Podľa smernice Rady č. 1260/1999 o štrukturálnych fondoch sa všetky programovacie dokumenty musia pripravovať v otvorenom a demokratickom procese. Náhly kabinetný a politicky motivovaný presun zdrojov na konci programovacieho obdobia vedený snahou o prečerpanie vyčlenených prostriedkov by bol popretím samotného poslania štrukturálnych fondov i princípov, ktorými sa musí riadiť ich programovanie. MVO upozorňujú, že: - Oklieštenie finančných alokácií pre Sektorový operačný program Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka (SOP PRV) postihne najmä tie vidiecke subjekty, ktorých snahou je diverzifikácia ekonomiky vidieka. Práve tieto subjekty - malé obce, drobní podnikatelia, občianske iniciatívy, lesníci atď. - preukazujú schopnosť vytvárať efektívne regionálne partnerstvá, ktoré sú nezanedbateľným predpokladom vidieckeho rozvoja. - Doterajšie skúsenosti z predvstupového programu SAPARD preukázali dostatočný záujem subjektov pôsobiacich na vidieku absorbovať pomoc EÚ (ich požiadavky napr. v rámci opatrenia 4b až päťnásobne prekročili alokované zdroje na celé programovacie obdobie). Pritom rozvojové potreby vidieka, ktorý predstavuje až 85% celkovej rozlohy štátu a žije na ňom takmer 45% celkovej populácie, vzhľadom na jeho doterajšiu ekonomickú marginalizáciu neustále rastú. - V prípade finančných realokácií v prospech napríklad dopravnej infraštruktúry vzrastie tlak na štátny rozpočet, keďže značná časť opatrení v rámci návrhu SOP PRV z júna 2003 (na rozdiel od navrhovaných opatrení na výstavbu dopravnej a environmentálnej infraštruktúry) uvažuje aj s kofinancovaním zo súkromných zdrojov. - Veľké infraštruktúrne projekty (napr. diaľnice) často zväčšujú rozdiely medzi regiónmi, ak nie sú vyvážené inými opatreniami na podporu miestneho a regionálneho rozvoja. Návrh na navýšenie alokovaných zdrojov pre výstavbu infraštruktúrnych projektov pri súčasnom znížení podpory pre opatrenia na rozvoj vidieka sa prejaví prehĺbením regionálnych disparít, čo je v priamom rozpore s poslaním a cieľmi štrukturálnej politiky EÚ ako aj s deklarovanými cieľmi slovenskej vlády, resp. záujmami obyvateľov Slovenska. Členovia nezávislého monitorovacieho výboru pre fondy EÚ, ktorí zároveň reprezentujú MVO v rôznych oficiálnych štruktúrach, preto žiadajú vládu SR, aby počas negociačného procesu s EK o programovacích dokumentoch pre štrukturálne fondy: 1. presadzovala zachovanie doterajšiej štruktúry priorít a opatrení v jednotlivých programovacích dokumentoch; 2. presadzovala zachovanie výšky navrhovaných alokácií finančných prostriedkov pre zvolené priority a opatrenia, resp. vzhľadom na poslanie štrukturálnych fondov ešte navýšila navrhované alokácie z opatrení na technickú infraštruktúru v prospech opatrení zameraných na lokálny a vidiecky rozvoj, 3. otvorila prístup k podpore zo štrukturálnych fondov i ku kofinancovaniu z verejných zdrojov (vrátane predfinancovania štrukturálnych operácií) čo najširšiemu okruhu konečných prijímateľov pomoci (vrátane MVO a malých podnikateľov) v čo najväčšom počte navrhovaných opatrení, 4. zabezpečila včasnú informovanosť potenciálnych prijímateľov pomoci o procese a spôsobe predkladania projektov a náležitostiach predkladaných projektov, a to zrozumiteľnou, prehľadnou a ľahko prístupnou formou. MVO vyzývajú EK, aby v rámci negociačného procesu o programovacích dokumentoch pre štrukturálne fondy nevyvíjala tlak na vládu SR na redukciu navrhnutých priorít a opatrení a na presun časti navrhovaných finančných alokácií v prospech opatrení na podporu infraštruktúrnych projektov. Zároveň vyzývajú vládu SR a najmä Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, aby nepodporovalo uvedené snahy. Členovia nezávislého monitorovacieho výboru pre fondy EÚ očakávajú, že vláda SR bude dôsledne obhajovať verejný záujem. V tomto smere sa môže vláda SR spoľahnúť na ich aktívnu podporu. K tomuto stanovisku sa pripájajú aj doleuvedené platformy mimovládnych organizácií i jednotlivé organizácie.
V Banskej Bystrici, 27. augusta 2003 Podpísaní:
Zástupcovia mimovládnych organizácií v monitorovacích výboroch a v pracovných skupinách, ktoré sa podielali na programovaní štrukturálnych fondov:
Ján Roháč, člen Národného monitorovacieho výboru
Juraj Zamkovský, člen Prípravného výboru pre štrukturálne fondy
Helena Woleková, členka Monitorovacieho výboru pre SOP Ľudské zdroje
Michaela Galvánková, členka Monitorovacieho výboru pre SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka
Jela Tvrdoňová, podpredsedníčka Monitorovacieho výboru pre SAPARD
Lajos Tuba, člen Monitorovacieho výboru pre SAPARD
Ján Šeffer, člen Monitorovacieho výboru pre SAPARD
Vlasta Körnerová, zástupkyňa člena Monitorovacieho výboru pre SAPARD
Valéria Szomolai, členka JCC SR/MR Laura Dittel, členka JCC SR/MR
Peter Táborský, člen JCC SR/CR Alena Mičicová, členka JCC SR/PR
Tibor Matus, člen pracovnej skupiny pre SOP Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka
Platformy mimovládnych organizácií:
Roman Havlíček Priatelia Zeme Slovensko
Ľubica Blaškovičová Grémium tretieho sektora
Marcel D. Zajac Ekofórum
Helena Woleková SocioFórum
Dagmar Šimunková Asociácia Fórum žien 2000
Juraj Hipš Spoločnosť environmentálne-výchovných organizácií Špirála
Organizácie:
Juraj Zamkovský Centrum pre podporu miestneho aktivizmu, Ponická Huta
Boris Strečanský Centrum pre filantropiu n.o., Bratislava
Jana Strnádová Lesoochranárske zoskupenie VLK, Tulčík
Ladislav Hegyi Spoločnosť priateľov Zeme, Košice
Ľuboš Hajdin Naše mesto, Bratislava
Dagmar Lišková Spoločnosť pre trvalo udržateľný život, odbočka Biele Karpaty, Trenčín
Rastislav Kolesár Sloboda Zvierat, Bratislava
Marek Kurinec Dubnická Environmentálna Skupina, Dubnica nad Váhom
Ján Šeffer Nadácia Daphné, Bratislava Laura Dittel Karpatská nadácia, Košice
Pavol Široký ZA MATKU ZEM, Bratislava
Mária Hudáková Nadácia Zelená nádej, Tulčík
Igor Pašmík OZ Vrchár Daniel Darida Brečtan o. z., Nové Mesto nad Váhom
Richard Medal Centrum environmentálnych aktivít, Trenčín
Patrik Martin ArTUR - Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj, Bratislava
Stefan Szabó SOSNA, Košice
Táňa Šutiaková SOVS, Bratislava
Vladimír Pirošík Environmental Lobbying Facility (ELF), Banská Bystrica
Henrich Pifko BicyBa - voľné združenie pre podporu cyklistickej dopravy, Bratislava
OZ Komunita Miro Fürsten, Dubnica nad Váhom
Július Žolner Euroregión KRAS
Martina Paulíková Združenie Slatinka, Zvolen
Ľudmila Priehodová OZ Za dôstojnú Radvaň, Banská Bystrica
Juraj Hipš Centrum environmentálnej a etickej výchovy ŽIVICA, Bratislava