Piata ministerská konferencia Svetovej obchodnej organizácie (World Trade Organisation - WTO), ktorá sa uskutoční v septembri 2003 v mexickom meste Cancun, príjme historické rozhodnutie o tom, či sa nové kolo rokovaní WTO rozšíri aj o témy multilaterálnych investícií, hospodárskej súťaže, verejného obstarávania a sprostredkovania obchodu. Ministri obchodu členských krajín EÚ sa 6. júla 2003 stretli v talianskom Palerme, aby k návrhu rozšírenia programu rokovaní WTO o tieto tzv. „nové témy“ zaujali spoločnú vyjednávaciu pozíciu.
Mimovládne organizácie (MVO) upozornili ministrov, že členské krajiny EÚ musia pri závažných rokovaniach WTO zohrať kľúčovú úlohu, pričom je nevyhnutné rešpektovať postoj občianskych organizácií. Preto vyzvali ministrov členských krajín EÚ, aby od Európskej komisie (EK) požadovali plnú zodpovednosť pri riešení otázky rozšírenia programu rokovaní WTO, a tiež odolnosť EK voči tlaku zo strany nadnárodných korporácií v prospech rozšírenia právomocí WTO. EK už viackrát naznačila svoje ambície ovplyvňovať činnosť WTO v kontexte ekonomického rozvoja a udržateľného obchodu. Odvoláva sa pritom na rozvojový program WTO prijatý na predchádzajúcej ministerskej konferencii v katarskej Dohe a v poslednom čase začína hovoriť o investíciách ako o "investíciách pre rozvoj". V skutočnosti však neexistujú dôkazy o tom, že by plánované štyri nové dohody WTO, osobitne dohoda o investíciách, mohli podporiť rozvoj v najchudobnejších a najviac marginalizovaných krajinách sveta. Nehovoriac o tom, kto by z prijatia týchto dohôd profitoval najviac. Prijatie nových pravidiel WTO posilní práva nadnárodných korporácií a súčasne obmedzí práva národných vlád vytvárať a presadzovať dostatočné regulačné opatrenia na ochranu záujmov svojich občanov a komunít. Ochrana životného prostredia a podpora sociálnej a ekonomickej rovnoprávnosti závisia od schopnosti vlád zabezpečiť, aby spôsob investovania a výber dodávateľov pre verejné objednávky podporoval, a nie ohrozoval udržateľný rozvoj. 1. MVO žiadajú ministrov obchodu EÚ, aby stiahli svoj návrh na začatie rokovaní o nových dohodách na Ministerskej konferencii WTO v Cancune, tak ako ich navrhla EK. EÚ by mala svoje stanovisko postaviť na vecných dôkazoch o negatívnom vplyve nových dohôd na rozvoj a životné prostredie a garantovať, že nové dohody WTO nebudú v rozpore so širšími cieľmi EÚ v týchto oblastiach. Aby spriechodnila svoj návrh na rozšírenie programu WTO o nové témy, EK spojila tento proces s reformou Spoločnej poľnohospodárskej politiky, čím si chce zabezpečiť súhlas s rokovaniami o nových témach aj zo strany rozvojových krajín. Faktom ale ostáva, že súčasný návrh EÚ pre WTO v oblasti poľnohospodárstva nezaväzuje EÚ k žiadnym ďalším krokom a tento politický obchod je teda iba prázdnou ponukou pre rozvojové krajiny. Dohody WTO o multilaterálnych investíciách a hospodárskej súťaži by tiež výrazne posilnili práva a postavenie veľkých poľnohospodárskych korporácií na úkor malých farmárov a vidieckeho obyvateľstva na celom svete. 2. MVO žiadajú ministrov obchodu členských krajín EÚ, aby sa neangažovali v neproduktívnych politických obchodoch. Požadujú od nich, aby zabezpečili splnenie svojich záväzkov zredukovať dotácie pre poľnohospodársky dumping a podporiť udržateľné poľnohospodárstvo, a to bez akéhokoľvek podmieňovania týchto krokov podporou návrhov EÚ vo vzťahu k WTO zo strany rozvojových krajín. EÚ nemá právo od rozvojových krajín očakávať podporu v otázke rokovaní o tzv. „nových témach“ na pôde WTO. Počnúc prvou ministerskou konferenciou WTO, konanou v roku 1996 v Singapure, sa väčšina rozvojových krajín neustále zasadzovala o zastavenie rokovaní o nových témach, a to jednak kvôli obsahu nových tém ako aj preto, že novými rokovaniami sa zvyšuje už aj tak neúnosné pracovné zaťaženie delegácií veľkého počtu členských krajín WTO. Na nedávnom stretnutí WTO v Ženeve skupina afrických krajín spolu so skupinou najmenej rozvinutých krajín opakovane potvrdili svoj nesúhlas so začatím rokovaní o nových témach. Na stretnutí skupiny najmenej rozvinutých krajín v bangladéšskom meste Dhaka, ktoré sa konalo 31. mája až 2. júna tohto roku, a tiež na stretnutí ministrov obchodu afrických krajín na Mauríciuse v dňoch 19. a 20. júna tohto roku sa africké štáty zhodli na potrebe „procesu naštudovania“ nových návrhov, ktorý musí predchádzať začatiu oficiálnych rokovaní na pôde WTO. Berúc do úvahy pretrvávajúci nesúhlas veľkej väčšiny afrických členov WTO a už aj tak preplnený program vyjednávaní WTO, je naliehanie EÚ na zahájení rokovaní o „nových témach“ mimoriadne nevhodné. 3. MVO žiadajú ministrov obchodu členských krajín EÚ, aby namiesto zneužívania svojej ekonomickej sily na presadzovanie rokovaní o nových témach, ktorým sa väčšina rozvojových krajín bráni, podporili návrh prehodnotiť a výrazne zreformovať existujúce obchodné pravidlá. Rokovania, ktoré sa EK snaží presadiť do programu ministerskej konferencie WTO v Cancune, nemajú podporu občanov EÚ, a súčasne sa proti nim stavia väčšina členských krajín WTO z Juhu. Existujú aj pochybnosti o tom, že s návrhom rokovať o „nových témach“ súhlasí väčšina členských štátov EÚ. Z nedávnych stretnutí obchodných vyjednávačov viacerých členských štátov EÚ s predstaviteľmi MVO jasne vyplýva, že rozšírenie rokovaní WTO o „nové témy“ nie je ich prioritou pre konferenciu v Cancune. Úloha, ktorú zohráva EK pri súčasných rokovaniach, vyvoláva vážne znepokojenie. Je evidentné, že tlak na rozšírenie právomocí WTO vychádza z lobistických skupín veľkých nadnárodných korporácií, najmä Medzinárodnej obchodnej komory (International Chamber of Commerce, ICC) a UNICE. Tieto skupiny majú výrazný vplyv na rozhodovanie EK. Tento vplyv korporácií sa výrazne prejavil už na tvorbe stratégie EÚ pre rokovania WTO v oblasti služieb (tzv. GATS). Stratégia, ktorá prenikla na verejnosť, obsahovala okrem iného požiadavku EÚ liberalizovať a privatizovať verejné služby (napr. v oblasti vodárenstva) v 109 krajinách sveta, čo je jasný dôkaz o tom, ako priority EÚ zohľadňujú záujmy európskych korporácií z oblasti služieb. Po úniku týchto informácií zosilnel tlak medzinárodnej verejnosti na zrušenie tejto požiadavky. Vytvorenie transparentných a skutočne demokratických rozhodovacích mechanizmov, ktoré by zabezpečili účasť občianskej verejnosti pri príprave návrhov nových obchodných politík, by sa preto malo stať všeobecnou prioritou. 4. MVO žiadajú ministrov obchodu členských krajín EÚ, aby si uvedomili svoju zodpovednosť pri rozhodovaniach o tom, akým smerom budú vedené rokovania v Cancune. MVO vyzývajú členské krajiny EÚ, aby verejne prejavili svoje obavy z doterajšieho postoja EK k otváraniu rokovaní o „nových témach“, a aby podporili také rokovania o jednotnej pozícii členských krajín EÚ pred rokovaniami WTO, ktoré budú citlivejšie reagovať na obavy európskej občianskej verejnosti a zohľadnia jej požiadavky týkajúce sa redukcie chudoby a podpory udržateľného rozvoja. Návrh EÚ začať rokovania o „nových témach“ na pôde WTO musí byť stiahnutý. V praxi to znamená, že otázka rokovacieho mandátu, ktorý dala Rada Európy komisárovi P. Lamymu v roku 1999 pred 3. ministerskou konferenciou WTO v Seattle, musí byť opätovne prehodnotený.
Výzvu podporili nasledovné organizácie: (stav k 3. júlu 2003)
1. ActionAid Alliance, Belgium
2. ActionAid UK
3. Africa-Europe Faith and Justice Network , Belgium
4. Africa Groups of Sweden
5. Agir Ici, France
6. Alert! Groningen, the Netherlands
7. Amigos de la Tierra, Spain
8. Associazione Ricreativa Culturale Italiana (ARCI),Italy
9. Associazione Rurale Italiana - ARI, Italy
10. Attac Austria
11. Attac Finland
12. Attac Flanders
13. Attac France
14. Attac Denmark
15. Attac Hungary
16. Attac London
17. Attac Spain
18. Attac Sweden
19. Azione Aiuto, Italy
20. Berne Declaration, Switzerland
21. Biodiversity Conservation Center, Russia
22. Both ENDS, the Netherlands
23. Buendnis fuer Eine Welt / OeIE, Austria
24. Bureau Verantwoord, Tilburg, the Netherlands
25. Bund für Umwelt und Naturschutz/Friends of the Earth Germany
26. Campaign for the Welfare State (For velferdsstaten), Norway
27. Campaign to Reform the World Bank, Italy
28. Caucasus Environmental NGO Network (CENN)
29. CCOMC, France
30. Center for Environmental Public Advocacy, Slovak Republic
31. Center for International Environmental Law - Europe, Geneva, Switzerland
32. Central Euro-Asian Studies (CEAS), Sweden
33. Centro Internazionale CROCEVIA, Italy
34. Christian Aid, UK
35. Cipsi, Italy
36. Coalition of the Flemish North-South Movement-11.11.11
37. Coordination Paysanne Européenne / European Farmers Coordination, Belgium
38. Corporate Europe Observatory, the Netherlands
39. Circolo Culturale Palazzo Cattaneo, Italy
40. Dachverband entwicklungspolitischer Organisationen in Kärnten, Austria
41. DeA - Donne e Anbiente, Italy
42. Deutsche Kommission Justitia et Pax, Germany
43. Dreikönigsaktion der Kath. Jungschar, Austria
44. Ecologistas en Acción, Spain
45. Estonian Green Movement-FoE, Estonia
46. Evangelischer Arbeitskreis für Weltmission (EAWM), Austria
47. Fédération Syndicale Unitaire, France
48. Framtiden i Våra Händer / The Future in our Hands, Sweden
49. Friends of the Earth Europe, Belgium
50. Friends of the Earth, France
51. Friends of the Earth, Cyprus
52. Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland
53. Friends of the Earth, Scotland
54. Friends of the Earth, Slovakia
55. German NGO Forum on Environment and Development - Working Group on Trade
56. Germanwatch, Germany
57. Greenpeace European Union Unit
58. Hnuti DUHA/Friends of the Earth Czech Republic
59. Initiative Colibri, GN3 Germany
60. Initiative Netzwerk Dreigliederung, Stuttgart, Germany
61. Informationsgruppe Lateinamerika (IGLA), Vienna, Austria
62. INTI WAWA, Morarp, Sweden
63. Institut de Recherches de la FSU (IRHESC), Paris, France
64. Institut pour la Relocalisation de l'Economie (IRE), France
65. International Coalition for Development Action (ICDA), Brussels, Belgium
66. Kirchliche Arbeitsstelle Südliches Afrika (KASA), Germany
67. K.U.L.U.-Women and Development, Denmark
68. Le Monde selon les femmes, Belgium
69. Lila Cedius, Italy
70. Maan ystävät ry (Friends of the Earth Finland)
71. Maailmankauppojen liitto ry (The Finnish Association of World Shops)
72. Mani Tese, Italy
73. Merkur GN3, Sweden
74. Network of European World Shops (NEWS), Brussels, Belgium
75. Network Women in Development Europe (WIDE), Belgium
76. NOAH - Fiends of the Earth Denmark
77. NOVIB/Oxfam Netherlands
78. One World Action, UK
79. Oxfam Germany
80. Oxfam Great Britain
81. Oxfam Intermon, Spain
82. Oxfam International
83. Oxfam Ireland
84. Oxfam Solidarité, Belgium
85. People and Planet, UK
86. Rete Lilliput, Italy
87. Royal Society for the Protection of Birds (RSPB), UK
88. SydAfrika Kontakt - Southern Africa Contact, Denmark
89. The Service Centre for Development Co-operation (Kepa), Finland
90. Traidcraft, UK
91. Transnational Institute (TNI), the Netherlands
92. Tresam, Goteborg, Sweden
93. Unione degli Studenti, Italy
94. Unione degli Universitari, Italy
95. URFIG, Belgium/France
96. Urgewald, Germany
97. Weltumspannend Arbeiten, Austria
98. Wemos Foundation, The Netherlands
99. World Development Movement, UK
100. World Economy, Ecology & Development (WEED), Germany
101. World Information Service on Energy (WISE) Amsterdam, the Netherlands
102. WWF-European Policy Office, Brussels, Belgium
103. XminusY Solidarity Fund, the Netherlands
104. Zartonk-89, Armenia
Bližšie informácie: http://www.investmentwatch.org/