Pozičný dokument dialógu DG ENV- MVO
Szentendre, október 2002
Ako zástupcovia environmentálnych MVO z 13 kandidátskych a ďalších dvoch krajín strednej a východnej Európy, ktorí sme sa zúčastnili prípravného stretnutia k dialógu medzi Generálnym riaditeľstvom Európskej komisie pre životné prostredie (DG ENV) a mimovládnymi organizáciami (MVO), sme pripravení prispieť k tomu, aby predvstupový proces podporoval udržateľný rozvoj v našich krajinách a v celej Európe. Viacerí z nás sa v rámci predvstupového procesu niekoľko rokov zaoberali problematikou štrukturálnych fondov na národnej aj regionálnej úrovni. Uvedomili sme si, že pomoc zo štrukturálnych a kohéznych fondov môže buď posilniť alebo naopak vážne ohroziť perspektívy udržateľného rozvoja v našich krajinách. Dopad štrukturálnych nástrojov vo veľkej miere závisí na tom, ako sa podarí integrovať environmentálne aspekty a princíp partnerstva do štruktúr plánovania a implementácie. Obávame sa, že proces prípravy národných rozvojových plánov v tomto roku, poznačený rôznymi nejasnosťami, stále sa meniacimi pravidlami a časovým stresom ohrozuje integráciu týchto významných faktorov do implementácie regionálnej politiky Európskej komisie (EK) v budúcich členských štátoch.
V snahe prispieť k čo najpozitívnejším vplyvom pomoci zo štrukturálnych a kohéznych fondov v našich krajinách navrhujeme EK prijatie nasledovných opatrení: Integrácia environmentálnych aspektov v rámci pomoci zo štrukturálnych fondov
1. Environmentálne ex-ante hodnotenia Na zabezpečenie úplnej horizontálnej integrácie environmentálnych aspektov je potrebné vykonať primerané ex-ante hodnotenie národných rozvojových plánov a ostatných programovacích dokumentov pre štrukturálne a kohézne fondy EÚ z hľadiska ich dopadu na životné prostredie. Aby sa zabezpečila maximálna kvalita environmentálneho ex-ante hodnotenia, EK by mala predvstupovým krajinám bezodkladne odporučiť: - používať "Manuál o hodnotení regionálnych rozvojových plánov a štrukturálnych fondov EÚ z hľadiska ich vplyvov na životné prostredie" (Handbook on Environmental Assessment of Regional Development Plans and EU Structural Funds. DG XI, 1998) ako hlavného referenčného materiálu pre uskutočňovanie environmentálnych ex-ante hodnotení; - informovať širokú verejnosť a environmentálne MVO - prostredníctvom Internetu a ostatných elektronických médií - o výsledkoch predbežných environmentálnych ex-ante hodnotení a umožniť ich pripomienkovanie pred ich ukončením; - konzultovať otázky súvisiace s environmentálnym ex-ante hodnotením s parlamentnými výbormi pre životné prostredie ešte pred dokončením a schválením programovacích dokumentov a ich odoslaním EK. EK by mala pri pripomienkovaní environmentálnych ex-ante hodnotení počas prípravy svojho negociačného mandátu pre poskytovanie štrukturálnej pomoci budúcim členským štátom: - zabezpečiť, aby sa všetky výstupy environmentálnych ex-ante hodnotení využili pri modifikácii programovacích dokumentov; - vyzvať environmentálne MVO v predvstupových krajinách, aby predkladali svoje podnety týkajúce sa mechanizmu na zabezpečenie integrácie environmentálnych aspektov do štrukturálnej pomoci; - umožniť predvstupovým krajinám, aby mohli v primeranom čase upraviť svoje národné rozvojové plány a ostatné programovacie dokumenty v súlade s výsledkami posúdenia environmentálnych ex-ante hodnotení zo strany týchto krajín i EK.
2. Uloha štátnych orgánov zodpovedných za životné prostredie EK by mala kontrolovať, či navrhovaná implementačná štruktúra pre štrukturálne fondy vytvára dostatočné možnosti pre účasť národných a regionálnych environmentálnych orgánov na všetkých etapách implementácie (napr. celkový manažment, výber projektov a monitorovanie). Sektorové operačné programy pre environmentálne investície by mali byť riadené ústrednými orgánmi štátnej správy pre životné prostredie.
3. Kohézne fondy Skúsenosti nedávno prijatých členských štátov a kandidátskych krajín ukazujú, že menšie environmentálne investície je možné implementovať v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja ľahšie ako veľké projekty. Pomoc z Kohézneho fondu by v záujme vyššej miery udržateľnosti nemala presiahnuť 10% z celkovej štrukturálnej pomoci - to je úroveň, ktorú dosiahli nové členské štáty. EK by tiež mala znížiť minimálnu hranicu pre projekty financovateľné z kohéznych fondov na 5 mil. eur pre budúce členské štáty. Komisia by mala kontrolovať, či alokácia prostriedkov na kofinancovanie projektov podporených z kohéznych fondov nejde na úkor financovania existujúcich štátnych environmentálnych programov.
4. Zmena prístupu k otázkam rozvoja EK by v záujme podpory udržateľného rozvoja mala budúcim členským štátom pomáhať pri zmene prístupu k rozvojovej politike od náročných investícií smerom k šetrnejším a úspornejším opatreniam, akými sú rozvoj miestneho potenciálu, zvyšovanie environmentálneho povedomia, výskum a rozvoj v oblasti udržateľného rozvoja, uplatňovanie transparentných a participatívnych rozhodovacích mechanizmov v štátnej správe a prevencia environmentálnych, zdravotných a sociálnych problémov. Princíp partnerstva
5. Zlepšenie prístupu k informáciám o správe štrukturálnych fondov EK by mala zabezpečiť, aby všetky potrebné informácie o činnosti štrukturálnych fondov v predvstupových krajinách boli sprístupnené verejnosti. V tomto smere by EK mala: - poskytovať informácie o činnosti štrukturálnych fondov v jednotlivých predvstupových krajinách existujúcim nezávislým informačným centrám MVO (najmenej jednému v každej krajine) a pomáhať pri zriaďovaní takých centier v krajinách, v ktorých ešte nie sú; - poskytnúť zásady pre zverejňovanie konkrétnych informácií a požadovať ich zverejňovanie v elektronickej i tlačenej forme.
6. Implementácia princípu partnerstva EK by mala zabezpečiť, aby sa princíp partnerstva primerane uplatňoval v regionálnej politike (Smernice Rady č. 1260/1999, všeobecné ustanovenia o štrukturálnych fondoch, čl. 8). V záujme toho by EK mala: - vytvoriť záväzné smernice pre implementáciu princípu partnerstva v regionálnej politike. Princíp partnerstva sa musí uplatňovať pri príprave, financovaní, monitorovaní a vyhodnocovaní pomoci zo štrukturálnych fondov. MVO zúčastňujúce sa dialógu medzi EÚ a MVO predkladajú návrh smerníc, ktoré pripravili MVO na základe princípov Aarhuskej konvencie, ako základ pre diskusiu a vyjadrujú vôľu spolupracovať na ich ďalšom rozpracovaní. Je potrebné vyzdvihnúť existujúce príklady zapracovania princípu partnerstva do národnej legislatívy, ako sa to stalo na Slovensku; - osloviť listom vlády predvstupových krajín s odporučením, aby zapojili MVO do programovania a implementácie pomoci zo štrukturálnych fondov. MVO by mali mať zástupcov v riadiacich a monitorovacích výboroch a výboroch pre výber projektov pre všetky operačné programy; - dôrazne odporúčať krajinám "druhej vlny" rozširovania, v ktorých proces prípravy národných rozvojových plánov natoľko nepokročil, aby zabezpečili prizývanie MVO k práci na príprave týchto dokumentov prostredníctvom ich účasti v pracovných skupinách, zverejňovaním návrhov a ich prerokovávaním na verejných stretnutiach - požadovať od vlád jednotlivých predvstupových krajín, aby podávali správy o aktuálnom stave v oblasti implementácie princípu partnerstva v regionálnom rozvoji. EK by mala požadovať, aby sa informácia o plnení tejto požiadavky stala súčasťou pravidelných hodnotiacich správ.
7. Zvyšovanie kapacít MVO EK by mala pomáhať pri zvyšovaní kapacít MVO z predvstupových krajín, aby sa mohli primeraným spôsobom zúčastňovať na výkone regionálnej politiky. V záujme toho by EK mala: - vytvoriť systém financovania MVO umožňujúci hradiť ich náklady spojené s účasťou MVO v konzultačnom procese a s účasťou zástupcov MVO vo výboroch, ako aj s ich zaškoľovaním pre prácu vo výboroch - zabezpečiť, aby každý predvstupový fond, národný rozvojový plán a každý operačný program v jednotlivých predvstupových krajinách obsahoval konkrétne opatrenia na budovanie kapacít MVO potrebných pre: a) ich zapojenie do plánovania, rozhodovacích procesov a monitoringu predvstupových fondov, národných rozvojových plánov a nových zákonov (t.j. pre spoluprácu, tréningy a výmenu informácií medzi MVO) b) prípravu a implementáciu projektov pre štrukturálne fondy, vrátane projektov na budovanie administratívnych kapacít, rozvíjanie jazykových zručností, finančnej stability, partnerstva s ostatnými domácimi inštitúciami a prenosu skúseností MVO z členských štátov EU - zabezpečiť, aby pomoc pre MVO v každej predvstupovej krajine bola súčasťou technickej asistencie pre implementáciu štrukturálnych fondov - zabezpečiť, aby MVO boli zahrnuté do kategórie prijímateľov technickej pomoci a tréningov poskytovaných EÚ pre predvstupové krajiny (twinningové programy, TAIEX, atd.) Ďalšie poznámky
8. Prenos skúseností a poznatkov na krajiny druhej vlny Skúsenosti spojené s integráciou environmentálnych aspektov a s implementáciou princípu partnerstva pri programovaní a implementácii štrukturálnych fondov v krajinách "prvej vlny" by sa mali vyhodnotiť a preniesť na krajiny "druhej vlny", ako sú Rumunsko, Bulharsko, a prípadne aj Turecko. Efektívnosť programov typu twinningov by sa mala vyhodnocovať a mali by byť prijaté potrebné opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
9. Pravidelné stretnutia s DG Regio MVO, ktoré sa zúčastňujú dialógu medzi DG ENV oceňujú otvorenosť DG ENV a vítajú účasť Generálneho riaditeľstva EK pre regionálnu politiku (DG Regio) na tomto stretnutí. V záujme vytvorenia platformy pre pravidelnú výmenu informácií v oblasti regionálnej politiky EÚ je dôležité, aby sa DG Regio zúčastňovalo na všetkých ďalších stretnutiach dialógu. Regionálne environmentálne centrum by malo rozšíriť rozsah tohto dialógu o systematické konzultácie s DG Regio o environmentálnom rozmere štrukturálnych fondov v nových členských štátoch.
Preklad pozičného dokumentu: Ing. Helena Zamkovská Centrum pre podporu miestneho aktivizmu/Priatelia Zeme/CEE Bankwatch Network