24.11.2024

Energoportál

udrzatelne.sk

2-percenta

Podporte-nas

Facebook CEPA

TRANSFORMÁCIA VODÁRNÍ A KANALIZÁCIÍ - PRÍNOSY A RIZIKÁ VIII.

8. ČASŤ: VEREJNÉ VODÁRENSKÉ PODNIKY V ROZVINUTÝCH KRAJINÁCH SÚ EFEKTÍVNE


Úspešne fungujúce vodárenské podniky spravované miestnymi alebo regionálnymi samosprávami nájdeme nielen v EÚ, ale aj v transformujúcich sa štátoch Strednej Európy a dokonca aj v latinsko-amerických krajinách. V tejto časti sa zameriame na príklady z EÚ. Štokholmské vodárne - zodpovedný municipálny podnik Vodárne vo Švédsku sú prevažne v rukách spoločností patriacich samosprávam. Vo všeobecnosti ich charakterizujú nízke prevádzkové náklady, kvalitná prevádzka a vysoká efektivita, napriek tomu, že sa prioritne nezameriavajú na tvorbu zisku. Tomu zodpovedá aj priemerná cena pitnej vody, ktorá v roku 1992 predstavovala 4,4 FRF/m3 v porovnaní s 5,8 FRF/m3 vo Francúzsku, kde boli vodárenské služby v značnom rozsahu privatizované. Štúdia vypracovaná konzultačnou firmou ITT v roku 1995, ktorá porovnávala náklady na dodávku vody medzi podobne veľkými švédskymi a britskými mestami, preukázala, že švédske podniky vo verejnom vlastníctve majú podstatne nižšie prevádzkové náklady ako ich britskí partneri zo súkromného sektora, pričom priemerná návratnosť kapitálu investovaného švédskymi spoločnosťami plne postačovala na pokrytie nákladov. Mestské vodárne Stockholm Vatten AB sú jedným z príkladov úspešnej municipálnej vodárenskej spoločnosti. V roku 1995 bola táto spoločnosť reorganizovaná s cieľom zvýšiť jej prevádzkovú výkonnosť a zabezpečiť dlhodobý rozvoj. Aby sa dosiahli oba ciele, spoločnosť sa nesústredila na maximalizáciu zisku, ale na pokrytie nákladov, čím dokázala uvoľniť potrebné finančné zdroje nielen na zvýšenie kvality vodárenských služieb, ale súčasne aj na zníženie zaťaženia životného prostredia. Kvalita poskytovaných služieb je pozoruhodná. Od roku 1994 sa sústavne znižujú straty z vodovodných sietí. V roku 1998 bolo evidovaných na vyše 2200 kilometrov potrubnej siete 364 prípadov únikov vody v porovnaní so 400 prípadmi v predchádzajúcom roku. Všetky požiadavky na kvalitu pitnej vody vyplývajúce zo smerníc EÚ boli bez problémov splnené. Spoločnosť úspešne spĺňa aj prísne švédske environmentálne predpisy o kvalite odpadových vôd a čistiarenského kalu, ktorý naviac získal certifikát pre použitie v poľnohospodárstve. Švédsky samosprávny model ukazuje, že v správe vodární a kanalizácií je možné uprednostniť verejný sektor, a to nielen zo sociálnych a ekologických, ale rovnako aj z finančných a ekonomických dôvodov. Verejné vodárenské podniky v Holandsku Takmer všetkých 25 vodárenských spoločností, ktoré pôsobia v Holandsku, sú akciové spoločnosti, ktorých podielnikmi sú samosprávy a v niektorých prípadoch provincie. V minulosti prešli tieto podniky dlhodobým procesom zlučovania, ktorého cieľom boli úspory výdavkov a zvýšenie prevádzkovej efektivity. Úroveň služieb poskytovaných holandskými vodárňami je všeobecne považovaná za dobrú, a to tak pre vysokú kvalitu vody ako aj pre jej primeranú cenu (1,26 USD/m3), ktorá by mohla po plánovaných fúziách vodárenských spoločností ešte klesnúť. Ďalšími ukazovateľmi výkonnosti celého holandského vodárenského priemyslu sú nízky objem nefaktúrovanej vody, ktorý predstavuje iba 4 % vyrobenej vody a tiež vysoká produktivita - až 792 vodovodných prípojok na jedného zamestnanca. Navyše holandské vodárenské spoločnosti sú úspešné aj v opatreniach na ochranu životného prostredia, akými sú monitoring škodlivých látok a prevencia a minimalizácia znečisťovania vôd. Výkonnosť holandských vodárenských spoločností súvisí s inštitucionálnym rámcom a legislatívou, ktorá podporuje pôsobenie verejných obchodných spoločností. Generálny riaditeľ podniku má štatútom zabezpečenú úplnú autonómiu, je však finančne zodpovedný za spôsobené straty. Transparentnosť, zodpovednosť a verejná kontrolovateľnosť prevádzky vodárenských spoločností sú posilnené zastupovaním spotrebiteľských záujmov prostredníctvom miestnych volených orgánov. Cenová politika nie je zameraná na maximalizáciu ziskov: spoločnosť nevypláca dividendy a ceny jej služieb viac-menej iba kopírujú náklady. To vôbec neznižuje jej schopnosť financovať investičné programy prostredníctvom komerčných finančných služieb, pretože dôveryhodnosť vodárenských spoločností pre finančné inštitúcie je daná regionálnym monopolom a dlhodobou stabilitou poskytovaných služieb. Obecné vodárenské spoločnosti v Nemecku Systém vodární a kanalizácií v Nemecku tvoria tisícky drobných prevádzok kontrolované miestnymi samosprávami. V procese dlhotrvajúcej administratívnej reformy samospráv sa znížil ich počet z 15 tisíc v roku 1957 na 6500 v roku 1987, stále však ostáva veľmi vysoký. Rôzne modely vodárenských podnikov vo verejnom vlastníctve- od obecných podnikov po samosprávami kontrolované akciové spoločnosti - zásobovalo v roku 1996 v Nemecku vodou vyše 80 % obyvateľstva. Vysoké prevádzkové náklady nemeckých vodárenských podnikov súvisia s vysokou úrovňou zamestnanosti v tomto sektore, ako aj ochrany životného prostredia a kvality služieb. Regionálne zlučovanie podnikov by pre roztrieštené nemecké vodárenstvo podľa odhadov Svetovej banky prinieslo zníženie prevádzkových nákladov o 50 až 70 percent. Za zmienku tiež stojí, že vo Východnom Nemecku, kde boli vodárenské podniky štrukturované regionálne, došlo po zjednotení Nemecka aj z politických dôvodov k decentralizácii až na úroveň samospráv. Prípad nemeckého vodárenského systému naznačuje, že aj tam, kde je otázna finančná životaschopnosť verejných prevádzkovateľov, môže reorganizácia sektora zvýšiť efektivitu bez ohrozenia spoločenských a environmentálnych záujmov. Vodárenské podniky vo verejnej správe sa historicky osvedčili ako porovnateľne ekonomicky výkonné ako súkromné spoločnosti, pričom sú naviac schopné svoj rozvoj prispôsobovať verejným záujmom. Dosiahli to bez toho, aby delegovali správu vodárenských služieb súkromným subjektom. Skúsenosti miest a obcí s verejnou prevádzkou vodární a kanalizácií v EÚ sú prenosné aj do ďalších krajinách, vrátane strednej a východnej Európy. O nich budeme hovoriť v budúcej časti.

Zostavil: Ing. Roman Havlíček (Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.).

 

Search