V snahe urýchliť proces zákonnej úpravy pôsobenia obchodných reťazcov vypracovala Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) v spolupráci s Úniou podnikateľov a zamestnávateľov v potravinárskom priemysle na Slovensku (ÚPZPPS) dotazníkovú analýzu ich správania sa. Materiál bol spracovaný na základe údajov, ktoré od svojich členov zozbierali profesijné zväzy a samospráva ho odovzdá Protimonopolnému úradu (PMÚ) SR. Na dotazníky, ktoré zaslal PMÚ priamo podnikom, teda odpovedajú súhrnne, pretože subjekty sa obávajú možného zneužitia individuálnych reakcií a následne aj negatívneho postihu zo strany obchodných reťazcov. Povedal to predseda Sekcie pre koordináciu agropotravinárskeho trhu (SKAT) SPPK Ján Šimunek.
Podľa neho sú zistenia SPPK natoľko závažné, že by mali vyústiť do určitej formy zákonnej úpravy podnikania veľkých obchodných systémov. Ich dodávateľské podmienky totiž nezodpovedajú bežnému servisu výrobcu z hľadiska propagácie a vytvárajú na neho ekonomický tlak, ktorý často nezabezpečuje ani minimálnu rentabilitu produkcie a vedie k vzniku nerovnakého prostredia na trhu. Nemožnosť predkladať fotokópie zmlúv odôvodňovali potravinári aj tým, že sú pri ich uzatváraní viazaní mlčanlivosťou, no odporúčajú PMÚ, aby si ich vyžiadal priamo od jednotlivých reťazcov. Súčasné praktiky však považujú za neúnosné, lebo v mnohých prípadoch spôsobujú zrážky z ceny výrobkov až do výšky 29 %.
“V skutočnosti sú naše firmy závislé na veľkých predajných systémoch, lebo cez ne sa realizuje až 65 % niektorých potravinárskych výrobkov”, uviedol J. Šimunek. “Je úplne jedno, s ktorým reťazcom sa rokuje, takže to v konečnom dôsledku vyzerá, ako keby konali na základe zosúladeného postupu. K nevýhodám vzájomných väzieb patrí tiež zvýšenie nárokov na logistické činnosti, keď sa znižuje množstvo tovaru v jednej dodávke a súbežne s tým stúpa ich frekvencia. Malé sklady a obchody postupne zanikajú a reťazce uprednostňujú vlastné obchodné značky, zvyšujúce anonymitu výrobkov pre spotrebiteľa a závislosť dodávateľov”.
Častej kritike sú podrobované praktiky, pri ktorých reťazce neberú zodpovednosť za množstvo objednaného tovaru. Pred vypršaním záručnej lehoty žiadajú od výrobcu buď radikálne znížiť cenu, vymeniť tovar za nový, alebo ho na vlastné náklady stiahnuť z predaja. Rozdielna je doba splatnosti, ktorá sa pohybuje od 21 do 60 - 75 dní.
Z analýzy SPPK a ÚPZPPS vyplynulo, že obchodné reťazce majú dohodnuté zľavy už vo fakturácii. Ak majú určitú centrálu, tá pre seba vyžaduje ďalší percentuálny “bónus”. Okrem toho požiadavky smerujú k 16-percentným zľavám na všetky výrobky, 18-percentnému štvrťročnému “bónusu”, 7-percentnému na tri druhy výrobkov a ročnej obratovej zľave v závislosti od objemu predaja. Takzvané akciové zľavy sa pohybujú v rozpätí od 8 do 15 % a poplatky za zverejnenie produktu na propagačnom letáku, ktorý sa týka iba ceny, od 10-tisíc Sk do 40-tisíc Sk. Používajú sa aj percentuálne “sadzby”, ktoré môžu vo finančnom vyjadrení dosiahnuť až šesťmiestne cifry.
Veľké predajné systémy vyžadujú tiež samostatné peňažné plnenie za vystavenie tovaru na výhodnom mieste. Ročný prenájom regálu je “ohodnotený” na 5 až 15-tisíc Sk, čo platí aj o tzv. dobrej pozícii, napríklad na čele regálu, alebo v pokladničnej zóne. Reťazce však často napriek tomu miesto v regáloch negarantujú a aj po zinkasovaní poplatkov niektoré výrobky vyraďujú z predaja. Zalistovacie poplatky sú určené buď pevnými sadzbami (Metro 25-tisíc Sk, alebo percentuálne.
Informáciu poskytol hovorca SPPK Stanislav Nemec.
SLOVENSKÁ POĽNOHOSPODÁRSKA A POTRAVINÁRSKA KOMORA
Záhradnícka 21, 811 07 Bratislava 1
Tel.: 5557 1003, 5557 1006, fax: 5556 4800